Nová daň z finančných transakcií, ktorá je jedným z hlavných opatrení konsolidačného balíka vlády, prispeje k znižovaniu konkurencieschopnosti slovenského automobilového priemyslu.
Ako ďalej pre agentúru SITA uviedol generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR (ZAP) Viktor Marušák, “v kontexte vývoja v Európe je zvyšovanie daňového zaťaženia podnikov nad úroveň nášho regiónu V4 v tomto období nebezpečným krokom, ktorý nám môže uškodiť v podobe znižovania výroby v budúcich rokoch”.
Konsoliduje sa naopak
Konsolidačný balíček zvyšuje daňové zaťaženie všetkých podnikov pôsobiacich na Slovensku, pripomenul Marušák a zdôraznil, že Slovensko je prvou krajinou eurozóny, kde bola takáto daň zavedená.
“Susedné Maďarsko, síce transakčnú daň zaviedlo, avšak má podstatne nižšiu sadzbu z dane právnických osôb. Celkovo hodnotíme konsolidačný balíček negatívne, a to predovšetkým pre navyšovanie príjmovej stránky a iba minimálne znižovanie výdavkov. Konsolidujeme teda presne naopak, ako napríklad konsolidujú Francúzi,” uviedol generálny sekretár ZAP.
Volkswagen sa dohodol na mzdách pre 120-tisíc pracovníkov, vyhne sa prepúšťaniu a zatváraniu závodov
Zákon o dani z finančných transakcií začne pre podnikateľov platiť od apríla budúceho roka. Sadzba transakčnej dane bude 0,4 percenta za bankovú transakciu, s maximálnym poplatkom 40 eur. Zároveň 0,8 percenta to bude za výber hotovosti. Okrem toho sa zavedie poplatok dve eurá ročne za používanie platobnej karty.
Štát týmto opatrením plánuje zvýšiť svoje príjmy o 700 miliónov eur. Slovenskí podnikatelia tak budú musieť platiť daň zo všetkých bankových transakcií, vrátane úhrad faktúr, či výberov hotovosti.
Prísnejšie emisné podmienky
Daň sa bude týkať každej fyzickej osoby – podnikateľa, právnickej osoby alebo organizačnej zložky zahraničnej osoby, ktorá je klientom poskytovateľa platobných služieb. Živnostníci si budú musieť najneskôr do konca marca povinne založiť podnikateľský účet.
Slovenskému automobilovému priemyslu rok 2024 podľa generálneho sekretára ZAP Marušáka priniesol odpovede na viaceré otázky, no niektoré témy ešte viac skomplikoval. “Dozvedeli sme sa o zavedení ciel na čínske automobily, pričom tieto clá nám v konečnom dôsledku uškodia,” tvrdí.
Automobilka Stellantis investuje na budúci rok do výroby v Taliansku dve miliardy eur
Poukazuje aj na to, že prechod k plne elektrickej mobilite v Európe je plne závislý od štátnej podpory. “Paradoxne štáty, ktoré prechod na elektrickú mobilitu v Bruseli schválili, pri nesplnení stanovených cieľov nie sú vystavené zodpovednosti za to, že nedostatočne pripravili infraštruktúru, alebo občanov svojich krajín,” dodal.
V budúcom roku sa podľa Viktora Marušáka ukáže, či výrobcovia automobilov, ktorí svoj záväzok splnili a na trh priniesli dostatok modelov a zabezpečili aj dostatočnú výrobnú kapacitu, budú musieť platiť pokuty. Výrobcovia áut v Európe od roku 2025 budú musieť dodržiavať prísnejšie emisné podmienky.