Motor Slovenska sa zadrháva. Nové clá a dane brzdia „európsky Detroit“

Uvalené clá, čínska konkurencia a geopolitické napätie ohrozujú automobilový sektor, ktorý tvorí významnú časť slovenskej ekonomiky.
Car production line
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Slovensko zaznamenalo aj niekoľko neúspechov v oblasti elektromobility, keď Volkswagen a Stellantis zvolili pre nové modely iné krajiny. Napriek tomu zostávajú slovenské závody konkurencieschopné v rámci svojich korporátnych skupín. Volvo plánuje významnú investíciu do výroby elektrických vozidiel a batérií.

Problémom je však nedostatok cielenej vládnej podpory a zhoršujúce sa podnikateľské prostredie v dôsledku zvýšenia daní, konsolidácie a zavedenia transakčnej dane, čo podľa odborníkov znevýhodňuje slovenské firmy na medzinárodnom trhu.

Premiér Robert Fico a jeho vláda čelia kritike za tieto opatrenia a za svoj prístup k ruskej invázii na Ukrajinu, ktorý vyvoláva obavy investorov a zvyšuje strategické riziká pre slovenské podniky. „V dôsledku toho je Slovensko čoraz viac vnímané európskymi lídrami ako menej spoľahlivý partner, čo môže negatívne ovplyvniť investičné rozhodnutia – tak zo strany existujúcich investorov, ako aj potenciálnych nových,“ povedal Horňák.

Zuzana Peláková však upozorňuje, že hoci Slovensko čelí výzvam, nie je na ceste k osudu amerického Detroitu, ktorý pred 30 až 40 rokmi výrazne upadol, a slovenský automobilový priemysel zostáva významným a konkurencieschopným hráčom na európskom trhu.

Viac k osobe: Matej HorňákZuzana Peláková