Konflikt na Blízkom východe, ktorý ovplyvňuje námornú dopravu v oblasti Červeného mora, má priamy dopad aj na slovenský priemyselný sektor, najmä prostredníctvom dodávateľských reťazcov. Ako upozorňuje Asociácia priemyselných zväzov a dopravy, spoločnosti čelia jednak meškaniu dodávok a zároveň zvýšeným prepravným nákladom.
Pružná a efektívna reakcia
„Firmy závislé na dovoze tovarov a služieb, ktoré idú po mori, môžu čeliť dlhším čakacím dobám na niektoré komponenty alebo zvýšeným nákladom na prepravu. Pre útoky husíov lodné spoločnosti obchádzajú Červené more a presmerovávajú svoje lode okolo Afriky. Plavba pozdĺž Mysu dobrej nádeje však znamená predĺženie času prepravy tovaru o približne 10 až 12 dní pri priamej plavbe, no niekedy sa zdržanie môže natiahnuť na 15 až 30 dní, kvôli nutnosti prekládky v prekladacích prístavoch,“ približuje asociácia.
Tržby vlani klesli v troch objemovo najsilnejších odvetviach ekonomiky. V priemysle nastalo medziročné zníženie po dvoch rokoch rastu
Slovenský priemysel však podľa nej reagoval na tieto výzvy pružne a efektívne. Vďaka skúsenostiam s predĺžením prepravnej doby počas pandémie COVID-19 ale aj zablokovania Suezského prieplavu v roku 2021 podniky presmerovali finančné toky a zvýšili skladové zásoby.
Krátkodobé vyhliadky
„Niektorí exportéri však môžu mať problémy dodržať dodacie lehoty pre zámorských odberateľov. Firmy preto prehodnocujú spôsoby prepravy a plánovanie dodávok prispôsobujú aktuálnej situácii,“ doplnila asociácia.
Komunikáciu s vládou hodnotia zástupcovia slovenského priemyslu za nateraz podnetnú, diskutujú o podpore podnikov
Krátkodobé vyhliadky pritom naznačujú, že plavba cez Červené more sa v dohľadnom čase neobnoví, čo sa odrazí tak na výrobných nákladoch podnikov, ako aj v cenách výrobkov pre konečných spotrebiteľov. „Aj keď neočakávame, že cenový nárast bude výrazný, spotrebitelia by mali byť na tento vývoj pripravení,“ uzatvára asociácia.