Krajiny Európskej únie v piatok odhlasovali uvalenie ciel na dovoz elektrických vozidiel z Číny. Avšak rokovania medzi Bruselom a Pekingom o vplyve čínskych vládnych dotácií na európske trhy budú pokračovať do konca októbra.
Európska komisia (EK) privítala väčšinový súhlas členských krajín Únie s jej plánom na zavedenie ciel, aj keď Nemecko, Maďarsko a Slovensko hlasovali proti. Ak Čína nenájde riešenie, clá začnú platiť od 31. októbra.
Peking clá odmieta
Hovorca EK Olof Gill uviedol, že akékoľvek riešenie navrhované Pekingom musí byť úplne kompatibilné s pravidlami Svetovej obchodnej organizácie, má napraviť „škodlivé dotovanie“ zo strany Číny a byť „monitorovateľné a vymáhateľné“. Peking európske clá odmieta.
„Čína sa v tomto prípade rozhodne stavia proti nespravodlivým, neštandardným a nerozumným protekcionistickým praktikám EÚ,“ vyhlásil hovorca čínskeho ministerstva obchodu.
Antisubvenčné prešetrovanie dovozu
Hovorkyňa Zastúpenia EK na Slovensku Ingrid Ludviková informovala, rozhodnutie komisie predstavuje ďalší krok smerom k uzavretiu antisubvenčného prešetrovania EK.
Antisubvenčné prešetrovanie dovozu má v prvom rade zistiť, či hodnotové reťazce priemyslu batériových elektrických vozidiel v Číne profitujú z nezákonných subvencií a či takéto subvencovanie spôsobuje výrobcom elektrických vozidiel z EÚ ekonomickú ujmu, respektíve či takáto ujma hrozí.
Green Deal ide bokom, Európa musí zachraňovať ekonomiku. Zrušia sa aj plány s autami so spaľovacími motormi?
Ak sa obe uvedené podozrenia potvrdia, ďalším cieľom prešetrovania bude stanoviť pravdepodobné dôsledky a vplyv opatrení na dovozcov, používateľov a spotrebiteľov batériových elektrických vozidiel v EÚ.
Na základe zistení prešetrovania EK následne stanoví, či je v záujme EÚ napraviť účinky zistených nekalých obchodných praktík tým, že na dovoz batériových elektrických vozidiel z Číny uloží vyrovnávacie clo. Komisia začala prešetrovanie z vlastnej iniciatívy.
Výška ciel
Ak sa na čínske elektromobily clá uplatnia, budú na úrovni 17 % na autá firmy BYD, 18,8 % na autá spoločnosti Geely a 35,3 % na vozidlá exportované čínskou štátnou automobilkou SAIC.
Ostatní výrobcovia elektrických vozidiel v Číne vrátane západných spoločností, ako sú Volkswagen a BMW, budú pri dovoze produkcie a európsky trh platiť clá vo výške 20,7 %. Na elektromobily, ktoré v Číne vyrába americká spoločnosť Tesla, Európska únia uplatní clo na úrovni 7,8 %.
Stanovisko Slovenska ocenila aj SEVA
Slovenská vláda v piatok v Bruseli hlasovala proti zavádzaniu ciel na elektromobily dovážané z Číny. Clá považuje za potenciálne škodlivé pre našu ekonomiku aj celý automobilový priemysel. Stanovisko vlády ocenila Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA).
Prípadné recipročné opatrenia zo strany Číny totiž podľa nej môžu vážne ohroziť slovenský export, ktorý v minulom roku dosiahol v segmente osobných vozidiel so spaľovacím pohonom objem 2,3 miliardy eur.