Ak sa Slovensko nezapojí do prechodu na e-mobilitu, môže jeho HDP v najhoršom prípade poklesnúť do roku 2040 a neskôr na úroveň o 10 % nižšiu ako v prípade najlepšieho scenára. Celková zamestnanosť nášho automobilového sektora by sa zároveň mohla znížiť o 4,5 % v porovnaní s úrovňou v roku 2020, čo predstavuje stratu približne 85-tis. pracovných miest.
Konštatuje to nová správa GLOBSEC Policy Institute, ktorá prezentuje výsledky výskumu o dopadoch prechodu od spaľovacích motorov na elektrické vozidlá na HDP a vyhliadky zamestnanosti Slovenska.
Automotive sektor čakajú nové výzvy
Upozorňuje, že automotive sektor sa v nasledujúcich rokoch bude musieť prispôsobiť novým výzvam, keďže takmer tri štvrtiny našich kľúčových exportných trhov oznámili zákaz predaja vozidiel so spaľovacími motormi od roku 2035.
Pandémia urýchlila procesy automatizácie a digitalizácie v automobilovom sektore, viac zarobia absolventi duálneho vzdelávania
„Jednou z najväčších výziev pre automobilový priemysel na Slovensku v nasledujúcich rokoch bude transformácia jeho ekonomického ukotvenia tak, aby spĺňal globálne požiadavky na mobilitu budúcnosti,“ uviedol podpredseda GLOBSEC-u Vazil Hudák s tým, že to bude čoraz dôležitejšie z pohľadu aktuálnych geopolitických udalostí.
Giga fabrika na výrobu batérií
Slovensko momentálne nemá kapacitu na 100 % pokrytie dopytu po elektromobiloch. Zmeniť by to mohla zahraničná investícia, ktorá by na Slovensku otvorila „giga“ fabriku na výrobu batérií. V opačnom prípade bude Slovensko odkázané na dovoz batérií zo zahraničia.
Automobilový priemysel čelí obrovskej neistote, pre nedostatok čipov na trhu prerušujú výrobu čoraz častejšie
Spomedzi krajín V4 je pritom naša krajina najmenej diverzifikovaná z hľadiska svojho výrobného portfólia v automobilovom sektore. Kým iné krajiny ako Poľsko či Česko vyrábajú nielen osobné autá, ale aj autobusy či úžitkové vozidlá, Slovensko disponuje továrňami, ktoré vyrábajú len osobné vozidlá a iba jeden závod sa zameriava na výrobu motorov.