Miliardy pre výrobcov batérií
Brusel zároveň sľubuje finančnú injekciu pre európskych výrobcov batérií, ktorí len ťažko konkurujú čínskym gigantom. Komisia plánuje poskytnúť 1,5 miliardy eur vo forme bezúročných pôžičiek na podporu domácej výroby.
Malé a „dostupné“ elektromobily
Osobitná pozornosť sa má venovať malým elektromobilom, ktoré Komisia označuje ako „dostupné“. Ide o autá kratšie než 4,2 metra. Ak budú vyrobené v EÚ, prinesú automobilkám tzv. „superkredity“ v období pred rokom 2035.

Fico chce revidovať cieľ zákazu spaľovacích motorov, pre Slovensko by mohol byť katastrofou – VIDEO, FOTO
V účtovnom mechanizme, ktorý má výrobcom uľahčiť plnenie emisných cieľov, sa takéto malé elektromobily započítajú koeficientom 1,3. To umelo zvýši podiel bezemisných áut v ich flotilách. Zároveň dostanú nové označenie, ktoré umožní členským štátom a miestnym samosprávam pripraviť cielené stimuly na podporu ich rozšírenia.
Prednosť pre „vyrobené v Európe“
Komisia otvorene hovorí aj o ochrane európskeho priemyslu. Chce zaviesť „európsku preferenciu“, ktorá bude tlačiť výrobcov čerpajúcich verejné dotácie k tomu, aby nakupovali komponenty v rámci Únie.

Green Deal ide bokom, Európa musí zachraňovať ekonomiku. Zrušia sa aj plány s autami so spaľovacími motormi?
Kredity viazané na nízkouhlíkovú oceľ vyrobenú v Európe či podpora batériového sektora zapadajú do tohto smerovania. Ďalšie opatrenia má Brusel predstaviť začiatkom budúceho roka.
Úľavy pre dodávky a nákladné autá
Balík sa dotýka aj úžitkových vozidiel. Komisia navrhla znížiť priebežný emisný cieľ pre dodávky do roku 2030 z 50 na 40 percent a výrobcom nákladných áut dať viac času na splnenie ich vlastných cieľov do roku 2030, v súlade s už skôr schválenými ústupkami automobilkám.
Dôvodom je slabší než očakávaný predaj elektrických dodávok a kamiónov v celej EÚ.


