Európsky automobilový priemysel sa musí reštartovať. Tradiční giganti ako Volkswagen, Renault a Stellantis začínajú hľadať nekonvenčné stratégie, aby čelili rastúcej konkurencii z Číny a spoločnosti Tesla na trhu elektrických vozidiel.
Odvekí rivali dokonca uvažujú o spolupráci na vývoji lacnejších elektromobilov, aby si udržali konkurencieschopnosť. Vo svojej analýze to konštatuje agentúra Bloomberg. Na jej závery upozornila Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA).
Nasledujúce mesiace budú kľúčové
V dôsledku súčasnej situácie diskutujú automotive topmanažéri o projektoch spoločného vývoja, zdieľania zdrojov a združovania podnikov naprieč Európou. Najbližšie mesiace budú pritom podľa agentúry pre celý sektor kľúčové.
Polovodičový sektor čaká podľa manažérov rast, potiahne ho automobilový priemysel a umelá inteligencia
Namiesto toho, aby elektrické autá naďalej vytláčali z trhu vozidlá so spaľovacím pohonom, ich predaj by mal rásť najpomalším tempom za posledných päť rokov. Neočakávané spomalenie dynamiky pritom zosilňuje konkurenčný tlak.
V roku 2025 nadobudnú v Európskej únii účinnosť prísnejšie pravidlá týkajúce sa emisií, čo znamená, že výrobcovia budú musieť predávať viac áut na batériový pohon alebo čeliť vysokým pokutám.
Lepšie a lacnejšie modely
Ako pripomína Boomberg, kým teda neustále rastie tlak na európskych výrobcov v súvislosti s predajom elektromobilov, do celého procesu vstupujú čínski výrobcovia podporovaní štátom s modelmi, ktoré sú často lepšie a lacnejšie.
„Ak Európania neprídu s fungujúcim plánom B, riskujú zemetrasenie v priemysle, ktorý zamestnáva približne 13 miliónov ľudí a tvorí 7 % ekonomiky Európskej únie,“ konštatuje agentúra. Pokiaľ sa im nepodarí dostať stratégie späť na správnu cestu, európski výrobcovia riskujú ďalšie zaostávanie.