Porovnanie septembrových predajov vybraných potravín potvrdilo medziročné navýšenie priemerných cien. Mnohé z nich prevyšujú mieru inflácie. Medzi najväčších medziročných skokanov v náraste priemernej ceny patrí kryštálový cukor, ktorého cena vzrástla v septembri medziročne o 18 %. Vyplýva to z aktuálnych údajov spoločnosti Nielsen.
Najvyššia hodnota od roku 2017
Minerálne a stolové vody zdraželi o viac ako 8 % a v septembri sa ich priemerná cena za liter vyšplhala na najvyššiu hodnotu od roku 2017. Podobne aj u ochutených sýtených nápojov a piva sa priemerná cena v septembri medziročne posunula smerom nahor o takmer 7 % a v treťom kvartáli dosahovala najvyššiu úroveň za posledné roky.
Skrachované potraviny Kačka údajne prevezme konkurenčná maloobchodná sieť
Cenové navýšenie nad 6 % dosiahla aj múka a sušienky s oblátkami, ktorých priemerná cena atakovala najvyššiu úroveň v posledných rokoch.
Vyššie ceny zaznamenali analytici spoločnosti Nielsen aj pri mlieku – priemerná septembrová cena čerstvého aj trvanlivého mlieka vzrástla o približne 3,6 % v porovnaní so septembrom 2018. Cena kávy, syrov, oleja, čokoládových cukroviniek či jogurtov sa zvýšila o približne 2 %, čo je, naopak, pod úrovňou inflácie.
Vývoj ovplyvnila maslová kríza
V rámci obratovo najvýznamnejších kategórií sa vývojom ceny jednoznačne odlišuje maslo, ktorého priemerná cena bola v septembri tohto roka o viac ako 22 % nižšia ako pred rokom.
Súd zakázal aktivistom hanobiť COOP Jednotu pre predaj vajec z klietkového chovu
Tento vývoj je ovplyvnený tzv. maslovou krízou: v druhej polovici roku 2017 najprv cena masla extrémne narástla o takmer polovicu, v priebehu roka 2018 sa ceny mierne ustálili a od začiatku roka 2019 zaznamenáva maslo kontinuálny pokles priemernej ceny za 250g balenie z dvoch eur v januári na 1,64 eur v septembri tohto roka. Takúto priemernú cenu dosahovalo maslo naposledy pred „maslovou krízou“ v apríli a máji 2017.
Nielsen je globálna výskumná a analytická spoločnosť, ktorá poskytuje pohľad na trhy a spotrebiteľov celého sveta. Už viac ako 90 rokov poskytuje spoločnosť dáta a analýzy založené na vedeckom prístupe a inováciách. Nielsen je súčasťou indexu S&P 500 a pôsobí vo viac ako 100 krajinách, čím pokrýva viac než 90 % svetovej populácie.