Vratné sklené fľaše žnú po rokoch stagnácie medzi Slovákmi opäť úspech. Pre mnohých spotrebiteľov jednoducho pivo do skla patrí. Takmer tretina Slovákov preferuje fľašky vďaka ich opakovanému využitiu a teda nízkemu dopadu na životné prostredie. Vyplýva to z aktuálneho spotrebiteľského prieskumu, ktorý prebehol v máji.
Slováci sa postupne vracajú k tradícii sklených fliaš a pivo v nich nakupujú s čoraz väčšou obľubou. Objem predaja vo fľašiach za rok 2024 predstavoval v Plzeňskom Prazdroji až 35 %.
Najviac sa predáva pivo v plechovkách
Pred takmer desiatimi rokmi pritom tvoril len necelú štvrtinu z predaja, teda približne 64 miliónov pollitrových sklenených fliaš, a objem piva v skle klesal až do roku 2019. Od roku 2020 však pivovarníci vidia postupný návrat k nákupu piva vo vratných fľašiach.
„Záujem Slovákov o pivo vo vratných fľašiach sčasti súvisí s obdobím kovidu, kedy boli zatvorené podniky a reštaurácie a ľudia nemohli chodiť na čapované pivo. Od tej doby zaznamenávame rast, ktorý trvá už päť rokov po sebe. Len minulý rok sme predali pivo vo viac ako 123 miliónoch pollitrových fľašiach,“ vysvetľuje David Kovář, obchodný riaditeľ pre reťazce a maloobchod spoločnosti Plzeňský Prazdroj Slovensko.

Štát financuje reklamu zahraničných reťazcov a nebráni predražovaniu potravín, kritizujú pekári cenovú kalkulačku
Sklenené fľaše sa tak približujú k najpredávanejšiemu obalu Prazdroja, ktorými sú dlhodobo plechovky (tvoria 40 % predaja). Na treťom mieste sú sudy (23 %) a tankové pivo (2 %).
Z výsledkov májového prieskumu Prazdroja vyplýva, že pivo v sklených fľašiach teraz preferuje takmer štvrtina pivárov na Slovensku. Viac ako 30 % z nich nakupuje sklenené fľaše aspoň občas. Až 29 % respondentov uprednostňuje sklenené fľaše pred iným typom balení pre ich nízku environmentálnu stopu.
Životnosť fľaše je až osem rokov
„Vratné fľaše predstavujú našu dlhodobú prioritu v oblasti udržateľnosti a manažmentu obalov. Sú ekologicky najšetrnejším obalom v kategórii balených pív. Systém zálohovania a opätovného použitia šetrí výrobu miliónov nových fliaš a zároveň výrazne znižuje množstvo odpadu. Máme navyše s väčšinou veľkých a stredných pivovarov na Slovensku dohodu o vzájomnej výmene fliaš,“ podotkol Kovář.
Prazdroj mal na Slovensku v minulom roku v obehu takmer 44 miliónov fliaš a viac ako milión a pol prepraviek. Späť sa pivovarníkom vracia viac ako 99 % prepraviek a takmer 98 % fliaš. V priemere sa pritom každá fľaša použije až 26-krát a ich životnosť je až 8 rokov.