Bude sladené nealko novým luxusom? Zdražovanie nápojov môže podkopať gastro aj príjmy štátu

Cena sladených nápojov sa zvýšila nad úroveň novej dane a to najmä u tradičných sladených nápojov.
cukor, sladené nápoje
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Od januára platí na Slovensku nová daň zo sladených nápojov s cieľom zvýšenia príjmov štátu a nepriamo aj podpory verejného zdravia. Ako informuje Inštitút finančnej politiky (IFP), od zavedenia dane poklesla spotreba sladených nápojov medziročne o približne 12 % a čiastočne sa presunula do menších balení nápojov.

Nárast energetických nápojov

Kým tradičné sladené nápoje poklesli o 12 % a sirupy o 15 %, energetické nápoje zaznamenali rast 7 %. Cena sladených nápojov sa zvýšila nad úroveň novej dane a to najmä u tradičných sladených nápojov.

Kým v januári, bezprostredne po zavedení dane, vzrástla priemerná cena litra tradičných sladených nápojov medzimesačne o 24 %, čo podľa IFP približne zodpovedalo dodatočnému daňovému zaťaženiu, v júni už bola cena vyššia o 46 % v porovnaní s decembrom 2024.

Pokles potvrdila aj Asociácia výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd (AVNM). Konsolidačné opatrenia vlády podľa asociácie zasiahli sektor výroby nealkoholických nápojov najviac spomedzi potravinárov.

Ďalšie zdražovanie pre konsolidáciu

Jednak osobitnou daňou na sladené nápoje s jednou z najvyšších sadzieb spomedzi európskych krajín a tiež zvýšenou DPH na všetky nealkoholické nápoje v hoteloch a reštauráciách z 10 % na 19 %. V dôsledku zavedených opatrení čelia výrobcovia nápojov poklesu trhu, presunom spotreby k lacnejším alternatívam, menším baleniam a zvýšeným cezhraničným nákupom.

„Nealkoholické nápoje sú už dnes v reštauráciách často drahšie ako alkohol, čo nevysiela z pohľadu podpory verejného zdravia dobrý signál spotrebiteľom,” hovorí výkonná riaditeľka AVNM Lucia Morvai.

Výrobcovia sa obávajú ďalšieho zdražovania v dôsledku pripravovaných konsolidačných opatrení pre rok 2026, ak by vláda pristúpila k zvyšovaniu DPH na potraviny a nápoje alebo sadzieb daní na sladené nápoje.

Štvrtina tržieb v gastre

„Ak bude negatívny trend poklesu spotreby ďalej pokračovať, napríklad aj v dôsledku zvyšovania spotrebných daní alebo zvýšenia DPH, hrozí zásadný prepad trhu s nápojmi a výpadky na daňových príjmoch z celého dodávateľského reťazca nápojových spoločností, čím štát stratí na daniach a odvodoch od výroby, cez dopravu až po obchod, či reštaurácie,“ varuje asociácia.

Predaj nápojov zároveň tvorí takmer štvrtinu tržieb v slovenských reštauráciách a gastro zariadeniach. Ďalšie zvyšovanie cien môže podľa asociácie ohroziť ešte viac ich konkurencieschopnosť v porovnaní s okolitými krajinami a zvýšiť cezhraničné nákupy Slovákov v príhraničných oblastiach.

„Uvedomujeme si potrebu ďalšej konsolidácie, ale nemala by ísť na úkor ďalšieho zvyšovania sadzieb dane alebo DPH pre nealkoholické nápoje,“ uzavrela Lucia Morvai.

Firmy a inštitúcie: Asociácia výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd na Slovensku (AVNM)IFP Inštitút finančnej politiky