Nemecká automobilka Volkswagen konala protiprávne, keď do svojich vozidiel inštalovala softvér, ktorý umožňoval skresľovať výsledky emisných testov. Rozhodol o tom vo štvrtok Súdny dvor Európskej únie (ECJ). Výrobca nemôže inštalovať zariadenie, ktoré počas schvaľovacieho procesu zlepšuje výkon systému na kontrolu emisií, aby tak vozidlo získalo registráciu.
Tvrdenie automobilky, že zariadenie chránilo motor pred opotrebovaním a upchaním a jeho inštalácia teda bola oprávnená, súd odmietol. Inštalácia vypínacích zariadení je obhájiteľná iba v prípadoch, keď chránia motor pred rizikom náhleho a mimoriadneho poškodenia, konštatoval ECJ.
Volkswagen Slovakia si udržal svoju pozíciu medzi top spoločnosťami strednej a východnej Európy
V osobitnom rozhodnutí počas leta ECJ oznámil, že spotrebitelia v EÚ môžu Volkswagen žalovať v členskej krajine, kde kúpili vozidlo s problémovým softvérom a so sťažnosťami nemusia ísť do Nemecka.
Takzvaná aféra dieselgate prepukla v roku 2015, keď sa automobilová skupina v USA priznala, že do zhruba 11 miliónov naftových vozidiel po celom svete inštalovala softvér umožňujúci skresľovať výsledky emisných kontrol.
Ohlásená megainvestícia v bratislavskom Volkswagene prinesie 2000 nových pracovných miest
Škandál stál doteraz automobilku na pokutách a dohodách o urovnaní sporov zhruba 30 miliárd eur. V Európe sa skupina snažila obhájiť nasadenie softvéru tým, že pomáhal predĺžiť životnosť motora.