- aktualizované 28. októbra 11:17
Vysoká miera fluktuácie zamestnancov v bankovom sektore je podľa odborárov priamym dôsledkom nízkych miezd a nevyhovujúcich pracovných podmienok. To má podľa nich dopad na kvalitu poskytovaných služieb pre klientov. „Banková asociácia napriek tomu odmieta komunikovať so zástupcami zamestnancov,“ konštatuje v tlačovej správe predseda Odborového zväzu pracovníkov peňažníctva a poisťovníctva Svetozár Michálek.
Ako v reakcii pre agentúru SITA povedala hovorkyňa Slovenskej bankovej asociácie Diana Priechodská Brodnianska, banky vždy venujú vysoké úsilie hľadaniu a výberu tých správnych kandidátov na obsadzované pracovné pozície. Fluktuácia je podľa nej prirodzeným procesom v zdravom konkurenčnom prostredí na trhu práce, najmä v ekonomicky silnejších regiónoch. „Slovenská banková asociácia je aj naďalej otvorená viesť sociálny dialóg s Odborovým zväzom pracovníkov peňažníctva a poisťovníctva,“ povedala Brodnianska.
Nízke mzdy
Aj keď je slovenský bankový sektor vysoko ziskový a stabilný, na výške miezd zamestnancov sa to podľa Micháleka veľmi neodzrkadľuje. Ako ďalej informuje, za posledných osem mesiacov banky dosiahli zisk takmer 450 mil. eur, no mzdy zamestnancov za prepážkou sa pohybujú od 750 do 1 000 eur v hrubom. Pre nízke mzdy majú banky podľa Micháleka problém nájsť kvalifikovaných uchádzačov so zodpovedajúcim vzdelaním.
Situáciu banky podľa odborárov kompenzujú tak, že akceptujú ľudí s nedostatočnou spôsobilosťou, ktorí mnohokrát ani nepoznajú základné ekonomické pojmy a majú skreslené predstavy o práci v banke. Na týchto zamestnancov sú prirodzene kladené rovnaké požiadavky ako na ostatných, a to odborne a zodpovedne narábať s peniazmi klientov a poskytovať kvalitné poradenstvo a služby. „Už z podstaty veci je nemožné, aby takýto zamestnanec dosahoval kvalitou rovnaké výsledky práce ako kvalifikovaný zamestnanec s ekonomickým vzdelaním alebo praxou,“ hovorí Michálek.
Ľudia prehodnocujú
Nízke mzdy, kumulovanie práce viacerých ľudí na jedného zamestnanca, nepreplácané nadčasy a silný tlak na predaj produktov potom podľa Micháleka spôsobujú, že títo ľudia prehodnocujú svoje rozhodnutie pracovať v banke už počas prvého roka po nástupe. Vysokú fluktuáciu dokazujú podľa odborárov aj štatistiky za posledné obdobie. Fluktuácia v Slovenskej sporiteľni dosiahla za rok 2018 hodnotu 12,5 %, vo VÚB banke 20 % a v ČSOB 17,9 %. UniCredit v roku 2018 opustilo takmer 18 % zamestnancov.
„Ja sa pýtam, akú kvalitu bankových služieb môžu klienti očakávať od neskúsených zamestnancov, ktorým chýba prax a vedenie? Tu šesťmesační zamestnanci zaúčajú dvojmesačných,“ reaguje na situáciu Michálek. Podľa neho je neprijateľné, že Slovenská banková asociácia odmieta situáciu riešiť a ohrozuje tak budúcnosť bankovníctva na Slovensku. „Takto sa fluktuácia bude iba zvyšovať a kvalita poskytovaných služieb zhoršovať,“ dodáva Michálek.
Banky si prácu vážia
Slovenský bankový sektor je podľa Brodnianskej jedným z najzaujímavejších a najžiadanejších sektorových zamestnávateľov. Preto banky venujú podľa asociácie dlhodobo mimoriadnu pozornosť pracovnoprávnym vzťahom. „Banky si vážia prácu každého človeka, zabezpečujú príjemné pracovné prostredie, zohľadňujú potreby a preferencie zamestnancov a podporujú rozvoj potenciálu každého jednotlivca,“ pokračovala Brodnianska.
V zmysle zabezpečenia vysokej kvality poskytovaných služieb, a to aj v zmysle legislatívy upravujúcej minimálne kvalifikačné nároky na zamestnancov poskytujúcich služby voči spotrebiteľom, investujú banky podľa Brodnianskej do vzdelania, odbornosti a zručností svojich zamestnancov desiatky hodín spoločnej prípravy. „Na základe takejto dôslednej podpory, metodických predpisov a hodnotenia kvality poskytnutých služieb, poskytujú banky svoje služby na vysokej úrovni,“ dodala Brodnianska.