Veľkonočný efekt v apríli dočasne zlepšil tržby maloobchodu, podľa analytika trvalé oživenie však nenastalo

Analytik upozorňuje, že domácu spotrebu brzdí fiškálna konsolidácia.
Euro, slovenská vlajka, ekonomika, Slovensko, peniaze
Foto: Ilustračné, www.gettyimages.com

Ani silný veľkonočný efekt, ktorý sa prejavil najmä na tržbách obchodných reťazcov, nevrátil maloobchodné tržby v apríli k medziročnému rastu.

Veľkonočný efekt

Podľa analytika UniCredit BankĽubomíra Koršňáka aprílové zlepšenie ide takmer výlučne na vrub veľkonočného efektu, pričom trvalé oživenie maloobchodu sa zatiaľ neprejavuje.

„Maloobchod však pomerne významne narástol aj v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom. Keďže za medzimesačným rastom stal prevažne potravinový segment, zdá sa, že veľkonočný efekt mohol byť tento rok výraznejší ako zvyčajne, avšak na trvalom oživení maloobchodu sa najskôr neprejaví,“ uviedol Koršňák.

Tržby v maloobchode v apríli podľa údajov Štatistického úradu SR vzrástli o 1,5 %, medziročný pokles sa zmiernil z -2,5 % na -0,4 %. Najsilnejší rast zaznamenali obchodné reťazce s potravinami s medziročným rastom o 7,9 %. Naopak, nepotravinový maloobchod klesal, najvýraznejšie v segmente kultúry a rekreácie o 23,7 %, ale aj v internetových obchodoch o 4 %.

Tržby v predaji a údržbe áut pokračovali v raste o 3,2 % medzimesačne, medziročný rast sa však spomalil na 5,5 %. Hotely zaznamenali v apríli rast tržieb, o 3,7 % medzimesačne a o 2,9 % medziročne. Reštaurácie poklesli o 1,7 % medzimesačne aj medziročne.

Fiškálna konsolidácia

Analytik upozorňuje, že domácu spotrebu brzdí fiškálna konsolidácia, ktorá spomalila rast reálnych príjmov a zhoršila spotrebiteľskú dôveru. Spotrebiteľský barometer podľa neho zatiaľ nenaznačuje blízke oživenie sentimentu.

„Predpokladáme, že korekcia spotreby bude pokračovať aj v nasledujúcich mesiacoch,“ povedal Koršňák. Ochotu domácnosti zvyšovať svoje spotrebné výdavky bude tento rok podľa jeho slov nahlodávať fiškálna konsolidácia a spomalenie rastu ich reálnych prímov.

„Naznačuje to aj spotrebiteľská dôvera, ktorá sa začala pomerne citeľne zhoršovať už v poslednom kvartáli minulého roka a i v úvode tohto roka, i v máji, ostávala pod priemerom posledných 10 rokov,“ dodal Koršňák.

Viac k osobe: Ľubomír Koršňák
Firmy a inštitúcie: Štatistický úrad SR