Spolužitie partnerov v jednej domácnosti so sebou často prináša aj riešenie spoločného hospodárenia s financiami. Ako povedal ombudsman klientov spoločnosti Home Credit Miroslav Zborovský, prípadné finančné problémy a záväzky čo i len jedného z partnerov môžu mať zásadný vplyv na fungovanie celej domácnosti. Preto by sa navzájom mali o nich informovať, najmä ak partneri plánujú spoločnú hypotéku. Zlá platobná história môže podľa Zborovského plány o novom bývaní prekaziť.
V prípade platenia majú partneri podľa Zborovského v zásade tri možnosti, a to oddelené účty, spoločný účet alebo spoločný a aj oddelený účet. Oddelené účty sú správnou voľbou pre tých, ktorí si chcú zachovať pocit istej nezávislosti. Výhodou je, že sa nemusíte partnerovi spovedať, za čo ste minuli každé euro. „Pokiaľ ale hospodárite každý zvlášť, stanovte si pravidlá. Vo väčšine vzťahov totiž nikdy jeden neplatí všetko a druhý nič. Dohodnite sa napríklad tak, že si výdavky rozdelíte spravodlivo podľa príjmov alebo na polovicu,“ odporúča Zborovský.
K jednému účtu môže byť aj viacero kariet
Spoločný účet je riešením pre páry, ktoré nemajú problém s tým, že budú hospodáriť bez výhrad spolu. Svoje výplaty si nechávajú zasielať na účet, ku ktorému majú obaja platobnú kartu. Výhodou podľa Zborovského je, že nemusíte riešiť, či náhodou váš partner nenakúpil už tento mesiac toho priveľa a teraz ste na rade vy. Nevýhoda ale spočíva v strate nezávislosti. Partner vidí všetky pohyby na účte aj obchody, v ktorých ste platili kartou. Spoločný aj oddelený účet je akýmsi kompromisným riešením.
Diametrálne odlišný postoj partnerov na financie môže vzťahom podľa Zborovského poriadne otriasť. Napríklad, keď jeden vyhľadáva nové zážitky spojené s cestovaním, iný zase uprednostňuje materiálne veci do domácnosti a obracia každé euro. „Odlišné priority sa najviac ukážu v dobe, kedy je potrebné utiahnuť opasky,“ konštatuje Zborovský. Finančné návyky mnohokrát podľa neho pochádzajú už z detstva a často kopírujú správanie sa rodičov.