Štyridsaťdeväť percent žien sa na Slovensku zaujíma o investovanie. V porovnaní s mužskou časťou populácie je to o 13 bodov menej.
Celých 92 percent Sloveniek investuje pravidelne a inklinujú k menej rizikovým investíciám, predovšetkým do podielových fondov, do ktorých investuje 44 percent žien.
Investujú okolo dvoch tisíc ročne
Vyplýva to z prieskumu investičnej spoločnosti Amundi uskutočneného v spolupráci s výskumnou agentúrou Stem/Mark v októbri tohto roka.
Investujete svoje peniaze správne? Niektorí si nesporia vôbec nič, iní robia veľa chýb
Ako ďalej uviedla portfólio manažérka Amundi Markéta Jelínková, 74 percent slovenských žien najčastejšie investuje do 2 000 eur ročne, čo je v priemere viac ako 166 eur každý mesiac.
Napriek tomu ženy preinvestujú v priemere o 400 eur ročne menej ako muži. Ženy najčastejšie zverujú svoje investície bankovým odborníkom, prípadne investičným spoločnostiam.
Bankové a nebankové aplikácie
Oproti mužom avšak k investovaniu menej používajú bankové alebo nebankové aplikácie. Pri výbere konkrétneho typu investície je pre ženy najdôležitejším kritériom úroveň rizika, nasleduje likvidita, výška poplatkov a rizikovosť.
Ako vysvetľuje Jelínková, ženy si najčastejšie vyberajú konzervatívnejšie investície s nižším rizikom a menšou volatilitou, čo súvisí s ich príjmom a úsporami, ktoré sú vo všeobecnosti nižšie.
Takmer tri štvrtiny ľudí si neefektívne šetria peniaze na bežnom účte, inflácia im však z úspor ukrojila 4,5 milióna eur
Prieskum ukázal, že úspory žien sú o 3 400 eur nižšie ako úspory mužov, pričom takmer polovica žien dokáže mesačne ušetriť maximálne 200 eur a 35 % dokonca nemá žiadne úspory.
Rezerva a istota prístupu k hotovosti
„Ženy preto uprednostňujú bezpečnejšie a likvidné aktíva, aby mali rezervu a istotu rýchleho prístupu k hotovosti v prípade potreby,“ hovorí Jelínková.
Živnostníci s minimálnymi odvodmi by si mali budovať finančný majetok, aby dokázali vykompenzovať nízky dôchodok
Zďaleka najsilnejšou motiváciou žien k investovaniu je v súčasnosti ochrana peňazí pred infláciou, nasleduje zabezpečenie sa na starobu a snaha o najväčšie zhodnotenie. U mužov sú motivácie podobné.
Aktuálne stále vysoká inflácia ovplyvnila investičné správanie u takmer polovice žien. Tie skoro o tretinu častejšie ako muži znížili svoje investície pre infláciu, zatiaľ čo 12 % žien začalo investovať viac a pre 8 % bola vyššia inflácia dôvodom, prečo vôbec začať investovať.