Slováci splácajú svoje záväzky, zlyhané úvery postupne klesajú

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
úvery, bývanie, dom, peniaze, euro, bankovky, mince
pixabay.com

Slováci sú v splácaní svojich záväzkov disciplinovaní. Podiel zlyhaných úverov domácností už tri roky postupne klesá. „Slováci sú najvzornejší a najzodpovednejší pri hypotékach. Podiel zlyhaných úverov na celkovom objeme úverov na bývanie v roku 2017 bol 1,6 %, ku koncu roka 2019 to bolo 1,4 %,“ hovorí analytička Poštovej banky Jana Glasová. Národná banka Slovenska vo viacerých fázach sprísnila poskytovanie úverov, čím chce zabrániť najmä zadlžovaniu ľudí, ktorí by v čase krízy mali problém svoje záväzky splácať.

Banka je pri poskytovaní hypoték obozretná a dôkladne posudzuje schopnosť žiadateľa úver splácať, aby eliminovala počet zlyhaných hypotekárnych úverov. „Hypotéka je v Poštovej banke, z pohľadu omeškania splátok, vnímaná ako stabilný produkt. Dochádza k tomu iba ojedinele. Ku koncu minulého roka boli v omeškaní iba 2 % úverov na bývanie. V otázke zlyhania úverov sú štatistiky ešte lepšie, a to tak v uplatnení záložného práva, ako aj v komunikácii s klientom, resp. záložcom,“ konštatuje hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.

Dodržujte pravidlá

Na minimalizovanie rizika omeškania v splátke by sme sa mali podľa Poštovej banky riadiť niekoľkými pravidlami. Tým hlavným a základným je zadlžovať sa s rozumom. Splátky úverov by nemali tvoriť viac ako 30 % čistého príjmu. Klientom zároveň Poštová banka odporúčať zvoliť si lehotu splácania tak, aby výsledná splátka vyhovovala ich možnostiam, pričom vhodnejšie je voliť dlhšiu lehotu splatnosti a znížiť si tak mesačné zaťaženie. Dobré je si úver aj poistiť.

V prípade nečakanej životnej situácie, kvôli ktorej sa klient dostane do dočasnej neschopnosti splácať úver, by mal hneď kontaktovať svoju banku a informovať ju o daných okolnostiach. Najhoršie je podľa Poštovej banky prestať splácať a neinformovať banku o dôvodoch. V takom prípade od nej klient získa negatívny záznam do úverového registra, čím sa zníži jeho bonita a v budúcnosti aj šanca získať ďalší úver. Pri pretrvávajúcej neochote klienta dohodnúť sa s bankou poverí banka vymáhaním dlhu exekútora.

Zmeny v podmienkach

Práve v rámci prevencie neprimeraného zadlžovania sa a následných problémov so splácaním úverov prišlo postupné sprísňovanie poskytovania úverov. Dialo sa tak v jednotlivých fázach, pričom tá posledná vstúpila do platnosti tento rok. Centrálna banka upravila limit pre maximálny podiel splátok k príjmu zníženému o životné minimum z 80 % na 60 %. Zníženie podielu síce okreše nových žiadateľov o úver, avšak zníži sa aj riziko zlyhania klienta. „Zmenu pocítia hlavne domácnosti s nižšími príjmami, ktoré majú výdavky na hrane,“ povedala pre agentúru SITA riaditeľka pre úvery v spoločnosti FinGO.sk Eva Šablová.

Regulácia úverovania v súčasnej situácii je podľa finančného analytika OVB Allfinanz Slovensko Mariána Búlika žiadaná. Otáznym je však zvolený spôsob zavedenia najnovšej regulácie. Podľa Búlika príliš rýchle schválenie spôsobilo naháňačku po úveroch v závere roka a vysoké predzásobenie. V tomto roku sa môže objaviť umelé navyšovanie príjmov pri niektorých žiadateľoch. „Najhorším následkom tohto kroku je posilnený rast cien nehnuteľností a rast cien prenájmov. Vyššie ceny už na trhu ostanú aj po prípadnom spomalení tempa úverovania v tomto roku,“ skonštatoval Búlik.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Eva ŠablováJana GlasováMarián Búlik
Firmy a inštitúcie FinGO.skOVB Allfinanz SlovenskoPoštová banka