Školy zlyhávajú vo finančnej gramotnosti, mladí Slováci sa učia o práci s peniazmi sami alebo od rodičov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Brigádnik, predavač, potraviny, brigáda
Foto: Ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Takmer dve tretiny mladých Slovákov vo veku 16 až 25 rokov brigádujú, aby dosiahli finančnú nezávislosť od rodičov. Vyplýva to z prieskumu investičnej platformy Portu, ktorý bol realizovaný prostredníctvom aplikácie Instant Research agentúry Ipsos.

Z prieskumu tiež vyplynulo, že o práci s peniazmi sa mladí Slováci často učia sami alebo od rodičov, pričom školy podľa nich v tejto oblasti zlyhávajú. Potvrdzujú to výsledky Indexu investičnej gramotnosti, kde mladí prepadli v porovnaní so staršími.

Väčšina si odkladá peniaze

Počas leta brigáduje alebo plánuje brigádovať 29 % mladých ľudí, ďalších 35 % si privyrába aj mimo prázdninového obdobia. Približne pätina mladých Slovákov a Čechov už pracuje, preto brigádu nepotrebuje.

„Tých, ktorí ešte prácu nemajú a napriek tomu nechcú brigádovať, bolo na Slovensku iba 12,1 %, v Česku ešte menej. Ide o pozitívny výsledok, keďže práve práca s vlastnými peniazmi najlepšie učí mladých ľudí zodpovednosti a finančnej gramotnosti. Je potešiteľné, že až vyše 85 % mladých Slovákov a Čechov si dokáže odložiť peniaze na budúcnosť, kým približne polovici prispievajú aj rodičia,“ uviedol analytik Portu Marek Malina.

Zber dát sa uskutočnil v oboch krajinách, na Slovensku sa ho zúčastnilo 207 respondentov a v Česku 498. Najčastejšou motiváciou pre brigády je snaha mladých ľudí získať vlastné financie a osamostatniť sa od rodičov.

O financiách sa učia od rodičov

Takmer polovica ich využíva na pokrytie bežných výdavkov. Na strednom Slovensku až 55,9 % respondentov šetrí na konkrétnu vec, v Bratislave je to len 15,4 %.

Školský systém na Slovensku, rovnako ako v Česku, nedokáže mladých naučiť dostatočne narábať s vlastnými peniazmi. Vyše štvrtina respondentov tvrdí, že sa v školách otázkami finančnej gramotnosti vôbec nezaoberali.

Prevažná väčšina mladých sa o financiách učí od rodičov (takmer polovica) alebo z internetu (53,6 %). Finančné knihy a weby sú zdrojom informácií pre tretinu mladých.

Slabšia úroveň finančného vzdelávania

Index investičnej gramotnosti od online investičnej platformy Portu ukazuje, že úroveň finančných vedomostí mladých Slovákov výrazne klesla, zatiaľ čo ich rovesníci v Česku dosiahli zlepšenie.

„Aj to svedčí o slabšej úrovni finančného vzdelávania sa na slovenských najmä základných a stredných školách. Aktuálny vzdelávací systém nedokáže napríklad dostatočne kompenzovať vplyv zlého sociálneho postavenia detí na ich vedomosti z oblasti financií. Je preto dobré, ak sa mladý človek snaží privyrábať si už popri štúdiu a učí sa narábať s vlastnými peniazmi. Avšak ešte lepšie je, ak si už zo školy prináša kvalitné základy, vďaka ktorým by toto narábanie s financiami nemuselo často prebiehať systémom pokus-omyl,“ uzavrela analytička WOOD & Company Eva Sadovská.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Eva SadovskáMarek Malina.
Firmy a inštitúcie IpsosPortuWood&Company