Rok 2024 bol v domácom maloobchode veľmi úspešný, decembrové tržby analytik pripisuje aj predzásobeniu sa domácností pred zvýšením DPH

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Tržby, kalkulačka, papiere
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Rok 2024 bol v domácom maloobchode mimoriadne úspešný. Už od začiatku roka Štatistický úrad SR evidoval medziročný nárast, ktorý v poslednom štvrťroku, a najmä v decembri, výrazne akceleroval a prekročil hranicu 10 %. Celkovo za rok 2024 dosiahli maloobchodné tržby rast na úrovni 4,5 %, čo je jeden z najlepších výsledkov od roku 2013.

„Kombinácia ústupu inflácie, rastu reálnych miezd a silného trhu práce, dovolila spotrebiteľom načrieť hlbšie do peňaženky,“ komentoval výsledky analytik 365.bank Tomáš Boháček.

Pokles zaznamenali kníhkupectvá či hračkárstva

Najvýraznejšie k decembrovému rastu prispeli e-shopy s nárastom o viac ako dve pätiny a hyper- a supermarkety s rastom 6,6 %. Darilo sa aj špecializovaným predajniam, zatiaľ čo pokles tržieb zaznamenali len predajne pohonných látok, kníhkupectvá, športové potreby, či hračkárstva.

„Snaha ušetriť v kombinácii so silným sezónnym vplyvom Vianoc, zapísali minuloročný december zlatými písmenami,“ skonštatoval Boháček.

Dôsledok konsolidačných opatrení

Ako doplnil analytik Slovenskej sporiteľne Marián Kočiš, časť veľmi slušného rastu decembrových tržieb možno pravdepodobne pripísať aj predzásobením sa domácnosti, keď optimalizovali svoje nákupy v súvislosti s očakávanou zmenou DPH od nového roka.

„Tento efekt môže, na druhej strane, negatívne ovplyvňovať maloobchodné tržby v nasledujúcich mesiacoch,“ doplnil Kočiš. V roku 2025 tak očakáva pokračujúci rast spotreby domácnosti, ale jeho tempo sa pravdepodobne spomalí.

„Domácnosti sa v dôsledku konsolidačných opatrení dostanú pre vyššiu infláciu pod tlak, ale reálne mzdy by mali naďalej rásť,“ myslí si Kočiš. Vývoj v maloobchodných tržbách môže byť tento rok rozkolísaný, pričom záležať bude aj od úrovne spotrebiteľskej dôvery.

Tá sa v posledných mesiacoch dostala pod úroveň dlhodobého priemeru, a to najmä pre negatívne očakávania, ktoré sa spájajú s konsolidáciou verejných financií, vyššou infláciou, či obavami z celkového vývoja ekonomiky.

Dominovať bude zásielkový predaj

Výdavky spotrebiteľov môžu pri medziročnom porovnaní podľa Boháčka klesať o približne 6 %, zlepšenie očakáva až koncom jari. V rámci segmentov bude podľa neho naďalej tempom nárastu tržieb dominovať zásielkový predaj.

„Tržby hypermarketov by sa mali zvyšovať silnejšie ako v minulom roku, keďže nižšie ceny potravín z titulu nižšieho zdaňovania ich pridanej hodnoty, budú podporovať dopyt. Zdá sa tak, že rok 2025 bude utvrdzovať dominujúci podiel výdavkov na základné životné potreby u väčšiny domácností, čím sa však môže znížiť kvalita života u nás,“ dodal Boháček.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Marián KočišTomáš Boháček
Firmy a inštitúcie 365 bankSlovenská sporiteľňaŠtatistický úrad SR