Na nové bývanie im prispievajú dokonca celou štvrtinou jeho ceny.
Peniaze rodičov či založenie ich vlastnej nehnuteľnosti pomáhajú k novému bývaniu až polovici Slovákov. Ako ďalej vyplynulo z prieskumu UniCredit Bank, najčastejšie poskytnú rodičia na hypotéku svojim deťom do začiatku finančnú hotovosť, alebo ich podporia iným spôsobom, napríklad pôžičkou či sporením. Každý ôsmy rodič ponúkol vlastnú nehnuteľnosť svojim potomkom ako zabezpečenie pre hypotekárny úver.
Veľká investícia napriek historickým sadzbám
Najvýhodnejšie úrokové sadzby banky zvyčajne ponúkajú pri hypotékach v rozmedzí 85 až 90 % hodnoty obstarávanej nehnuteľnosti (LTV). No zvyšné financie zväčša chýbajú. Mnoho Slovákov sa v takom prípade obráti s prosbou o pomoc na svojich rodičov. Rodičia k novému bývaniu pomohli bezmála každému druhému z tých, ktorí splácajú hypotéku (47 %).
“Obstaranie bývania na hypotéku je pre mnohých z nás aj napriek historicky najnižšej sadzbe úverov veľkou finančnou investíciou. Bez počiatočnej podpory rodiny sa často nezaobídeme,“ uviedla Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit Bank. Peniaze od rodičov pomáhajú podľa nej vybaviť aj domácnosť. Rodičia v drvivej väčšine pomáhajú čiastkou do štvrtiny ceny nehnuteľnosti.
Regionálne rozdiely
Najčastejšie sa podpore rodičov tešia mladí muži vo veku do 26 rokov z Bratislavy a Trenčianskeho kraja, pomoc dostáva viac ako polovica z nich. Naopak v Košickom či Žilinskom kraji si šesť z desiatich Slovákov rieši hypotéku úplne samostatne. Podpora rodičov sa zvyčajne pohybuje maximálne do štvrtiny ceny nehnuteľnosti. Vyššou čiastkou svojim deťom prispel každý štvrtý pomáhajúci rodič (28 %), najčastejšie rodičia v Prešovskom a Trnavskom kraji.
Hypotéka najčastejšie po tridsiatke
Celkovo si hypotekárny úver najčastejšie, tak v polovici prípadov, berú ľudia medzi tridsiatkou a štyridsiatkou, mladších žiadateľov je takmer tretina. U staršej generácie prevláda refinancovanie starších hypotekárnych úverov. Bežný Slovák svoju hypotéku spláca v priemere 22 rokov. Z fixácií vedie trojročná.
O prieskume
Prieskum pre UniCredit Bank vykonala v marci 2016 agentúra Ipsos metódou online dopytovania na reprezentatívnej vzorke 525 slovenských a 840 českých respondentov vo veku od 18 do 65 rokov a z hypotekárnych dát UniCredit Bank na vzorke približne 100 000 klientov.