Niektorí klienti poisťovní majú elektroinštalácie po životnosti a zanedbávajú kontrolu krbov alebo komínov.
Ak v domácnosti vznikne požiar, majiteľ bytu či domu môže veľmi rýchlo prísť o strechu nad hlavou. Klienti poisťovne Generali najčastejšie zanedbávajú technické a bezpečnostné predpisy pri výstavbe a užívaní tepelných spotrebičov, krbov či komínov. Dôvodom býva väčšinou ľahostajnosť a podcenenie situácie.
„Práve v jesennom a zimnom období zaznamenávame zvýšený počet požiarov rodinných domov a bytov. Viac ako 60 % z nich každoročne zapríčiní zanedbaný technický stav alebo neodborná či nekvalitná inštalácia krbov, piecok a komínov,“ upozornil hovorca poisťovne Generali Milan Janásik. Pri týchto poistných udalostiach sú škody vždy veľmi rozsiahle a často totálne.
Ako informovala Allianz – Slovenská poisťovňa, v minulom roku nevyhovujúci stav komína zapríčinil až 563 požiarov. Najčastejšie sa pracovníci likvidácie škôd v Allianzi stretávajú s nedbalosťou pri predchádzaní požiarom. Príkladom je nebezpečné umiestňovanie horľavých materiálov v blízkosti komínových telies, neodborná manipulácia s horľavinami, otvoreným ohňom a sviečkami. Najmä v starších domoch mávajú klienti elektroinštalácie po dobe životnosti a zanedbávajú kontrolu krbov alebo komínov.
Prípady sú rôzne
Veľký počet požiarov vzniká podľa vyjadrení poisťovne Generali práve od nedostatočne odizolovaného komínového telesa. Stalo sa tak podľa Janásika aj v prípade, keď majitelia zakúrili v krbe, pričom sa postupne prehriala nedostatočná izolácia a krov dreveného domu sa vznietil. Škoda dosiahla 20-tisíc eur.
V Generali zaznamenali aj prípad požiaru montovaného drevodomu. „Poistená zacítila v noci dym a po privolaní hasičov a rozobratí podlahy sa zistilo, že tlieť začala od nedostatočne odizolovaného komínového telesa, ktoré neodborne vykonala firma, ktorá dom stavala. Po lokalizácii požiaru dvoma cisternami vody sa zdeformovali drevené panely, a tým sa stal dom neobývateľný,“ povedal Janásik.
V Generali začali pribúdať aj prípady, kedy klienti kúpili staršie domy, o ktorých nevedeli, v akom stave je vykurovanie, krb, krbová vložka, rozvody či práve komín. „Odporúčame preto nechať si tieto súčasti prekontrolovať odborníkmi,“ radí Janásik.
Škody treba zdokumentovať
Ako povedala hovorkyňa poisťovne Kooperativa Miriam Fuňová, je prirodzené, že v prípade požiaru v byte je človek v strese. Ak sa mu aj podarí samostatne požiar zlikvidovať, nevie, že do príchodu likvidátora treba škody nafotiť a potom robiť iba nevyhnutné úkony, ktoré zabraňujú zväčšeniu škody. Niektorí začnú upratovať ešte predtým, ako nahlásia škodu.
Ako radí ČSOB Poisťovňa, v prípade vzniku požiaru klient, samozrejme, najprv privolá hasičov, prípadne vzhľadom na okolnosti prípadu môže urobiť kroky na odvrátenie, resp. zmiernenie škody. Nahlásenie škodovej udalosti vykoná telefonicky na call centre likvidácie a následne sa už riadi pokynmi pracovníka likvidácie.
Klient Generali má pri poistnej udalosti spôsobenej komínom dve možnosti. Môže požiadať o výpočet rozpočtom, ktorý zostaví poisťovňa. V takom prípade nemusí dokladovať faktúry. Alebo sa rozhodne, že radšej doloží faktúry až po oprave a až na ich základe sa mu škoda preplatí. „Ponúkame aj možnosť vyplácať plnenie postupne (zálohovo) podľa aktuálne doložených faktúr. Prax ukazuje, že keďže vo väčšine prípadov ide o značné finančné prostriedky, ktoré klienti často nemajú k dispozícii, veľakrát volia možnosť zálohového plnenia – škoda je doplatená po ukončení opráv,“ skonštatoval Janásik z poisťovne Generali.
V zmysle poistných podmienok Generali vypláca poisťovňa peniaze do 15 dní od ukončenia šetrenia. Vo väčšine prípadov táto lehota začína plynúť doručením záverečnej hasičskej správy. Poisťovne majú väčšinou riziko požiaru zahrnuté v základnom rozsahu poistenia nehnuteľnosti a aj poistenia domácnosti.
Príčina požiaru je dôležitá
Dôležitou úlohou zamestnancov poisťovne Allianz je zistiť príčinu a okolnosti vzniku požiaru. Vzhľadom na všeobecnú povinnosť nahlásiť požiar hasičom poisťovňa žiada informácie z posudku o požiari aj od Hasičského a záchranného zboru. V prípade, že zhoria nadobúdacie doklady k poškodenému vybaveniu domácnosti, môže Allianz určiť hodnotu aj iným spôsobom, napríklad na základe doloženej fotodokumentácie alebo vykonanej obhliadky.
„Príčiny požiaru vyhodnocujeme v súčinnosti s Hasičským a záchranným zborom a Políciou SR. V minulej vykurovacej sezóne sme riešili tri požiare z komína v oblasti Bratislavy, Trenčína a Nitry,“ povedala Fuňová z poisťovne Kooperativa. Aj poisťovňa ČSOB pri vzniku požiaru vyhodnocuje, za akých okolností požiar vznikol a čo bolo príčinou jeho vzniku.
Pri riešení poistnej udalosti poisťovňa Generali skúma aj technický stav krbu a komína, pokiaľ sa zachoval, a to, či má klient platné revízie príslušných stavebných prvkov. „Podľa aktuálnych právnych predpisov má vlastník nehnuteľnosti povinnosť udržiavať skolaudovanú nehnuteľnosť v dobrom technickom stave a v zmysle platných príslušných vyhlášok mať platné revízie príslušných stavebných prvkov alebo pravidelné servisné prehliadky zariadení,“ povedal Janásik.
Zamietnutie poistného
Poisťovňa Allianz pri škodovej udalosti kontroluje, či poistený dodržal všeobecne záväzné právne predpisy a technické normy upravujúce požiadavky požiarnej bezpečnosti, ako napríklad pravidelnú údržbu a kontrolu vykurovacích zariadení poverenou osobou a hodnoverné preukázanie ich vykonania. Platí to podľa vyjadrení Allianzu obzvlášť vtedy, keď požiar vznikol v príčinnej súvislosti so zlým stavom vykurovacích telies, komínov a ich súčastí. V takomto prípade môže poisťovňa poistné plnenie znížiť, či dokonca úplne zamietnuť.
Všeobecne v prípadoch, ak poisťovňa Generali zistí, že klient si spôsobil škodu vedome sám, môže poisťovňa odmietnuť poistné plnenie. Krátenie aplikuje v prípadoch, keď klient prevádzkuje tepelný/elektrický spotrebič, komín, príp. iné zariadenie v rozpore s technickými a bezpečnostnými predpismi, a toto zanedbanie má priamy vplyv na vznik požiaru.
Poisťovňa Kooperativa môže primerane znížiť poistné plnenie podľa toho, aký vplyv malo konanie alebo zanedbanie povinností klienta na vznik poistnej udalosti. Preto ak klient nezabezpečí revíziu komína, môže mať táto skutočnosť podľa Fuňovej vplyv na zníženie plnenia.
Inak to nie je ani v poisťovni ČSOB. „Ak sa pri vyšetrovaní škodovej udalosti zistí, že neboli dodržané požiadavky protipožiarnej bezpečnosti, resp. že neboli zabezpečené revízie, či neboli dodržané technické alebo iné normy, môže poisťovňa znížiť poistné plnenie v závislosti od toho, aký vplyv malo toto porušenie na vznik a na rozsah požiaru. Preto je naozaj dôležité, aby komín už pri stavbe spĺňal všetky predpísané požiadavky a mal pravidelné vykonané revízie aj v ďalších rokoch,“ dodala poisťovňa ČSOB.