Najdôležitejší ukazovateľ pri žiadosti o pôžičku je podľa ZUNO banky ročná percentuálna miera nákladov.
Klienti robia podľa vyjadrení bánk viacero chýb pri žiadosti o spotrebný úver. Napríklad, že žiadajú finančné prostriedky nad rámec svojich možností, prípadne v minulosti si neplnili svoje úverové záväzky. „Niektorí klienti neuvedú všetky úvery a inštitúcie, kde sú dlžníkmi. Niekedy opomenú uviesť aj to, že v minulosti meškali so splátkami pôžičiek,“ povedal špecialista na úvery v ZUNO banke Jozef Dudáš.
História v úverovom registri
Podmienkou pre poskytnutie pôžičky je totiž podľa vyjadrení riaditeľky marketingu a komunikácie v Prima banke Evy Čonkovej nielen schopnosť aktuálne splácať požadovanú výšku úveru, ale aj riadne a včasné splácanie predchádzajúcich úverov. „Pri schvaľovaní žiadosti klienta sledujeme okrem iného aj jeho históriu v úverových registroch. Žiadosti klientov, ktorí si v minulosti neplnili svoje úverové záväzky riadne a včas, sú zamietnuté,“ skonštatovala Čonková.
Jednou z najbežnejších chýb pri žiadostiach o pôžičku podľa hovorcu mBank Tomáša Palovského býva, že zákazník žiada viac finančných prostriedkov, ako reálne dokáže splácať. Je v záujme banky, aby sa klient nedostal do finančných ťažkostí, a preto mu môže požičať len toľko, koľko je schopný vo svojej súčasnej situácii splatiť. „Odporúčame, aby si klient spravil prieskum trhu a vybral najlepšiu ponuku, avšak nemal by zadávať žiadosť o úver vo viacerých inštitúciách naraz,“ radí Palovský.
Čo treba zvážiť a čomu sa vyhnúť
Pri žiadosti o spotrebný úver je podľa Dudáša zo ZUNO banky potrebné zvážiť výšku, o ktorú klient žiada. Tá by mala byť adekvátna k mesačnému príjmu a ostatným výdavkom. „Pre úspešné posúdenie žiadosti je potrebné aj uviesť pravdivú výšku mesačného príjmu,“ povedal Dudáš.
Prima banka radí pred podaním samotnej žiadosti o spotrebný úver preveriť si históriu splácania predchádzajúcich úverov. Žiadateľom o spotrebný úver Prima banka radí poistiť si splácanie úveru. Klient sa tak vyhne obavám, že nebude môcť úver splácať v prípade nepredvídaných životných situácií, ako je napríklad dlhšia choroba, strata zamestnania a podobne.
Treba si všímať všetky poplatky
Najdôležitejší ukazovateľ pri žiadosti o pôžičku je podľa ZUNO banky ročná percentuálna miera nákladov (RPMN). Tento ukazovateľ totiž podľa Dudáša zohľadňuje okrem výšky úrokovej sadzby aj poplatky, ktoré sú s pôžičkou spojené a môžu ju tak výrazne predražiť.
Všímať si treba podľa mBank prípadné doplnkové poplatky, najmä vstupný poplatok alebo poplatok za vedenie úverového účtu. Z hľadiska flexibility je pre klienta výhodné vybrať si produkt, ktorý poskytuje možnosť mimoriadnych splátok alebo predčasného splatenia bez poplatku.
Komunikácia úrokovej sadzby
V oblasti spotrebných úverov je vo všeobecnosti najlepším radcom opatrnosť. Pri jeho výbere sa treba podľa mBank zamerať na niekoľko aspektov, pričom jedným z najdôležitejších je transparentnosť komunikácie úrokovej sadzby. Podozrivé sú podľa mBank formulácie obsahujúce slovíčko „od“ alebo zložité podmienky na jej dosiahnutie odvíjajúce sa napríklad od výšky úveru alebo doby splatnosti.
Dodatočné podmienky a háčiky
Pri žiadosti o spotrebný úver je podľa Prima banky dôležité porovnať si pozorne všetky podmienky poskytnutia úveru. Či vie banka klientovi schváliť a načerpať peniaze na účet na počkanie, aké všetky doklady k žiadosti o úver potrebuje, či klient môže použiť peniaze na čokoľvek alebo musí dokladovať účel použitia, alebo či klient potrebuje k úveru aj ručiteľa. Treba si dať pozor podľa Prima banky aj na prípadné dodatočné podmienky a háčiky, ktorými banky môžu podmieňovať lepší úrok.