K vzniku dopravnej nehody môže výrazne prispieť aj podcenenie stavu vozovky a neprezuté letné pneumatiky. A na mnohým miestach Slovenska sa už výrazne ochladilo. Hneď, ako teploty klesnú pod sedem stupňov celzia, je potrebné pneumatiky prezuť na zimné.
Polícia môže dať pokutu
Povinnosť používať zimné pneumatiky stanovuje zákon o cestnej premávke. Ten pre nákladné autá ukladá povinnosť jazdiť v čase od 15. novembra do 31. marca len ak sú vybavené zimnými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav. Pri osobných autách zákon nepredpisuje presný dátum ale uvádza, že zimné pneumatiky musí mať vodič na vozidle vtedy, ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza. V opačnom prípade sa vodiči vystavujú riziku dopravnej nehody a pokuty od polície.
Zimné pneumatiky sú svojím osobitným dezénom a gumenou zmesou na zimných cestách podstatne bezpečnejšie než letné, ktorých brzdná dráha na snehu a ľade je dlhšia. Brzdná dráha letných pneumatík môže byť totiž na zimných cestách dlhšia o 20 až 30 %. Napríklad, už pri rýchlosti 50 kilometrov za hodinu sa vozidlo so zimnými pneumatikami pri brzdení zastaví pred priechodom pre chodcov, s letnými však až 8 metrov za ním. Letné pneumatiky sú v zime nebezpečné aj na suchých cestách. Letné pneumatiky sú v dôsledku nízkej teploty príliš tvrdé.
Postup poisťovní
Sú motoristi, ktorí prezúvanie pneumatík podceňujú a počas zimy nemajú zimné pneumatiky. Poisťovne to ani povinne nevyžadujú. Avšak podľa všeobecných poistných podmienok je poistený povinný dbať, aby poistná udalosť nenastala, najmä nesmie porušovať povinnosti smerujúce k odvráteniu alebo zmenšeniu nebezpečenstva, ktoré sú mu právnymi predpismi uložené. V praxi to znamená, že poisťovňa pri likvidácii škody zväčša nerieši, či auto jazdilo na letných alebo zimných pneumatikách.
„Ku kráteniu plnenia by sme pristúpili iba vtedy, ak by sa policajným vyšetrovaním preukázala príčinná súvislosť medzi vznikom škody a nesprávne zvolenými pneumatikami,“ hovorí Martin Križan z oddelenia likvidácie škôd na motorových vozidlách v poisťovni Uniqa. Obdobný postup majú aj v iných poisťovniach. Treba si však podľa vyjadrení Allianzu uvedomiť, že takouto bezohľadnosťou vodiči neohrozujú len seba, ale aj bezpečnosť a životy spolujazdcov a ostatných účastníkov cestnej premávky.
V súčasnosti začínajú na Slovensku prichádzať do popredia aj tzv. celoročné pneumatiky. Poisťovňa pri likvidácii škôd nerozlišuje medzi zimnými a celosezónnymi pneumatikami. Za zimnú pneumatiku sa považuje pneumatika s označením M+S (z anlg. mud and snow), ktorá sa používa na označenie zimných alebo celoročných pneumatík. Ak teda majú celoročné pneumatiky toto označenie, spĺňajú podmienky stanovené na jazdu v zime.
V okolitých krajinách je to rôzne
Okolité krajiny majú povinnosť zimnej výbavy pre vozidlá upravenú rôzne. Ak niekto cestuje za hranice Slovenska, musí sa riadiť predpismi danej krajiny. Najmä v Rakúsku by vodiča nerešpektovanie predpisov mohlo vyjsť poriadne draho.
Česká republika: Zákon nestanovuje na prezutie vyslovene všeobecnú povinnosť, motoristi v Čechách majú jazdiť na zimných pneumatikách od 1. novembra do 31. marca v prípade, ak je na vozovke sneh, ľad alebo námraza. Niektoré úseky v ČR však zimnú výbavu povinne predpisujú. Tie cesty sú označené dopravnou značkou.
Rakúsko: Prezutie auta na zimu je povinné od 1. novembra do 15. apríla. Pokuty za neprezuté auto môžu dosiahnuť až niekoľko tisíc eur.
Maďarsko: Neexistuje žiaden predpis, ktorý by vyžadoval používanie zimných pneumatík.
Poľsko: Prezuť auto na zimu sa iba odporúča, nie je to povinnosť.
Test dezénu zimných pneumatík
Ako uvádza spoločnosť AAA Auto, z hľadiska bezpečnosti sa neodporúča jazdiť na pneumatikách, ktoré sú staršie ako 4 až 5 rokov, hoci sú aj vizuálne v relatívne dobrom stave. Ak má vodič staršie zimné pneumatiky, mal by si dať pozor, aby hĺbka dezénu nebola menšia ako odporúčané štyri milimetre a navyše nesmie byť nerovnomerne opotrebovaná.
Na jednoduchý test bezpečnosti zimných pneumatík stačí jediná eurová minca. Vložte mincu do zárezu na pneumatike. Ak vidíte zlatý okraj mince, znamená to, že hĺbka dezénu nedosahuje predpísané minimum štyri milimetre a pneumatika už nie je dostatočne bezpečná.