Pandemická situácia ovplyvnila spôsob, ako nakupujeme a ako riešime každodenné činnosti. Tradičné nákupné zvyky sa narušili a pre obmedzenia museli spotrebitelia prechádzať na nové formy nákupov, a to online obchody s donáškou alebo výdajným miestom. Aj vďaka tomu v minulom roku výrazne vzrástli platby v e-shopoch.
Pandémia zasiahla podľa VÚB banky niektoré obchody viac a niektoré menej. Čo sa týka nakupovania a spotrebiteľského správania, situáciu lepšie zvládajú sektory, ktoré dokázali presunúť zákazníkov na internet. Avšak podľa Slovenskej sporiteľne aj napriek nárastu online obchodov je to v porovnaní s platbami kartou v kamenných predajniach čí výbermi z bankomatu pomerne nízka celková suma minutá online kanálmi. V rámci kamenných prevádzok prevládali podľa hovorkyne ČSOB Anny Jamborovej platby v prevádzkach s potravinami, na čerpacích staniciach, platby kuriérskym spoločnostiam a v lekárňach.
Trend je silný
Podľa analytika Slovenskej sporiteľne Mateja Horňáka aj keď boli akékoľvek zmeny spotrebiteľského správania poháňané reštrikciami a opatreniami zameranými na zamedzenie šírenia koronavírusu, trend rastu nákupov v internetových obchodoch je veľmi silný. „Práve rok 2020 firmy prinútil, aby svoje procesy zoptimalizovali a pripravili ich na fungovanie bez osobného kontaktu, či už hovoríme o vylepšených funkciách e-shopov, rýchlej príprave na expedíciu tovaru či samotné doručenie napríklad vo výdajnom mieste,“ uviedol Horňák.
Dobre nastavené postupy budú motivovať zákazníkov podľa Horňáka aj po odznení pandémie, aby vynechali návštevu kamennej prevádzky a nechali si tovar doručiť na vyhovujúcejšie miesto či v želanom čase. Práve tieto posuny v spotrebiteľskom správaní predstavujú výzvu pre existujúce prevádzky, aby rešpektovali a zapracovali tieto zmeny do svojich biznis modelov. To zároveň otvára príležitosti pre nové podnikateľské nápady či start-upy.