Papierové tlačivá, podpisy, čakanie: Vybaviť OČR online je stále sci-fi. Dokedy?

Papierové tlačivá komplikujú život tisícom ľudí.
Lekár, doktor, vyšetrenie, potvrdenie
Foto: Ilustračné, www.gettyimages.com

V dobe, keď mnohé služby vybavíme na pár klikov, komunikácia so Sociálnou poisťovňou v oblasti nemocenských dávok stále výrazne zaostáva.

Občania sú pri žiadostiach o ošetrovné (OČR) či iné dávky často odkázaní na tlačivá, ktoré musia byť originálne, fyzicky vypísané a osobne alebo poštou doručené na pobočku. Elektronické kópie alebo naskenované dokumenty poisťovňa neakceptuje.

Tlačivá s číslom, papier s podpisom

OČR tlačivá musia mať pridelené sériové číslo, ktoré si lekári pýtajú priamo od Sociálnej poisťovne. Nestačí vytlačiť formulár z internetu. Pacient alebo osoba, ktorá sa stará o chorého, potom formulár vyplní a osobne doručí na pobočku. V praxi to znamená viacero dní zdržania, počas ktorých sa tlačivo zháňa, vypĺňa, posiela a až potom sa čaká na dávku.

Nemocenské dávky sa vyplácajú mesačne pozadu. Niekedy to trvá dlhšie a inokedy kratšie. Poisťovňa má pritom na rozhodnutie o nároku zákonom stanovenú lehotu 60 dní.

Digitalizácia je v pláne, podmienky zatiaľ chýbajú

Sociálna poisťovňa plánuje zmeny. „Sme si vedomí potreby modernizácie a digitalizácie procesov a kontinuálne a proaktívne na nich pracujeme. Čo sa týka špecificky tlačív k OČR a iných papierových formulárov, Sociálna poisťovňa má dlhodobý plán na ich postupné obmedzovanie a prechod na plne elektronickú komunikáciu. Patrí to k jej strategickým cieľom,“ povedal pre agentúru SITA hovorca Sociálnej poisťovne Martin Kontúr.

Dodáva však, že ide o komplexný proces, ktorý si vyžaduje viac než len interné rozhodnutie. „Zahŕňa to legislatívne zmeny, technologické úpravy informačných systémov a koordináciu s ďalšími inštitúciami, napríklad s rezortom zdravotníctva pri rozširovaní funkčnosti systému eZdravia, ako aj s NCZI či zdravotníckymi zariadeniami,“ pokračuje Kontúr.

Rok 2026 ako míľnik

Zásadná zmena sa očakáva v roku 2026, kedy má prísť digitalizácia žiadostí o nemocenské dávky cez systém eZdravie. Lekári nebudú podľa slov Kontúra vypisovať tlačivá, ale elektronicky posielať údaje o životnej situácii pacienta priamo Sociálnej poisťovni. Poistenec si potom už len podá žiadosť o dávku. Ide však o právny úkon, takže podpis zostáva nevyhnutný.

„V roku 2026 sa budú dať žiadosti posielať aj prostredníctvom aktivovaného Elektronického účtu poistenca,“ uvádza Kontúr. Zároveň dodáva, že nízke využívanie elektronických schránok a účtov medzi fyzickými osobami je dnes jednou z hlavných prekážok digitalizácie.

Distribúcia tlačív vraj nie je problém

Je získavanie predpísaných tlačív zložité? „Distribúcia tlačív pre ošetrujúcich lekárov prebieha po vzájomnej komunikácii s posudkovým lekárom. Lekár si nemusí pýtať tlačivo až keď ho potrebuje, ale môže si ho vyžiadať vopred pri zistení, že má nedostatočné zásoby. Tlačivá a ich distribúcia k lekárom nie sú problémom,“ skonštatoval Kontúr.

Z pohľadu pacientov sa však situácia javí často inak. Napríklad pri dlhodobej OČR je potrebné špeciálne tlačivo, ktoré nie všetci lekári bežne majú k dispozícii. Je iné než to krátkodobé, ktoré je na obdobie štrnástich dní. A pri dlhodobej OČR je zároveň potrebné vždy ku koncu mesiaca dokladovať ďalšie následné tlačivo.

Záver: Digitalizácia ako cieľ, nie realita

Z pohľadu bežného poistenca je dnes proces žiadania o dávku neprehľadný, zdĺhavý a náročný. Najmä v prípadoch, keď je človek chorý alebo sa stará o blízkeho, či je to starostlivosť z choroby alebo po nemocničnej hospitalizácii. Napriek plánom na digitalizáciu zostáva prechod na elektronickú komunikáciu hudbou budúcnosti.

Kým súkromný sektor už dávno prešiel na online riešenia, štátna správa sa ešte stále vyrovnáva s tým, ako skombinovať legislatívu, technológiu a reálne možnosti občanov. Rok 2026 môže byť zlomový. No iba za predpokladu, že sa naplnia nielen plány, ale aj ochota a schopnosť zmeniť zažité postupy.

Viac k osobe: Martin Kontúr
Firmy a inštitúcie: Sociálna poisťovňa