Podiel podnikateľov z radov živnostníkov, malých a stredných firiem, ktorí sa chystajú svoje podnikanie v druhej polovičke tohto roka rozšíriť, mierne stúpol. Urobiť tak plánuje 19 % oslovených podnikateľov.
Snaha o stabilitu
Zachovať podnikanie v súčasnom rozsahu plánuje 59 % firiem. V priemere sedem zo sto opýtaných uvažuje o obmedzení podnikania. Predaj alebo odovzdanie firmy zvažujú 2 % oslovených.
Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu ČSOB a agentúry Datank na vzorke 303 podnikateľov. Podnikatelia sa snažia o zachovanie stability.
Ide o špekulácie, reaguje Kamenického ministerstvo na informácie o rušení paušálnych výdavkov pre živnostníkov
„Mnohí z nich vyjadrujú neistotu pre politickú a ekonomickú situáciu v krajine a nie sú schopní poskytnúť dlhodobé prognózy. Táto opatrnosť je zvlášť viditeľná pri podnikateľoch s väčším počtom obchodných miest, ktorí majú ťažkosti s uskutočňovaním zásadných zmien,“ povedala manažérka oddelenia pre živnostníkov a malé firmy v ČSOB Dáša Polláková.
Neistá ekonomická a politická situácia
Niektorí sa podľa jej slov rozhodli zachovať svoje súčasné podnikanie bez väčších zmien, pretože sa im darí dobre a nevidia dôvod na zásadné inovácie či rozšírenie.
Iní odovzdávajú svoje firmy potomkom, čo považujú za najlepší spôsob, ako zachovať kontinuitu, rodinnú tradíciu v podnikaní a zároveň nové myšlienky od mladšej generácie.
„Celkovo sa podnikatelia na Slovensku zameriavajú na stabilitu v časoch neistej ekonomickej a politickej situácie,“ uviedla Polláková.
Vysoké ceny energií
Pri pohľade na najväčšie riziká firmy najčastejšie skloňovali dopady vysokých cien energií a vstupných surovín. Za najväčšie riziko ich označilo 26 % firiem, zatiaľ čo 23 % vníma ako veľké riziko nedostatok kvalitnej pracovnej sily.
Medziročná inflácia v eurozóne sa v júni spomalila na 2,5 percenta. V ktorej krajine bola najvyššia?
Rovnako 23 % je ohrozených vývojom ekonomickej situácie v krajine. Naopak, medzi najviac pozitívne vplyvy patria vývoj nových technológií, ktoré pomáhajú 48 % oslovených a rozvoj umelej inteligencie, ktorých pozitívny dopad na biznis vníma 29 % firiem.