Maloobchod na Slovensku v októbri zaznamenal pokračujúce oživenie, na ktoré pozitívne vplýval aj jeden pracovný deň navyše.
Rastu tržieb v medziročnom porovnaní podľa analytika UniCredit Bank Ľubomíra Koršňáka pomohli hlavne obchodné reťazce a predajne potravín. Internetové obchody si tiež pripísali silný začiatok tohtoročnej vianočnej sezóny.
Obchodné reťazce vykazovali rast
Podľa Štatistického úradu maloobchodné tržby medzimesačne vzrástli o 0,7 %, pričom ich dynamika medziročného rastu zrýchlila z 4,3 % na 4,9 %.
Obchodné reťazce naďalej vykazovali rastové tempo podobné predchádzajúcemu mesiacu, aj keď dynamika medziročného rastu sa mierne spomalila z 6,1 % na 5,7 %. Menšie špecializované prevádzky potravín si však stále udržujú silný medziročný rast nad 20 %.
Pokles mali kamenné predajne s tovarom pre kultúru
Výrazný medziročný pokles tržieb zaznamenali kamenné predajne s tovarom pre kultúru a rekreáciu, a to o 7,7 %, a kamenné predajne s výpočtovou technikou o 5,3 %.
Rast slovenského HDP spomalil, obavy z budúceho roka stúpajú
V nepotravinovom segmente, predovšetkým z predaja cez internet, to bol medziročný nárast o 32,6 %, čo čiastočne ovplyvnila podľa analytika metodická zmena v zaznamenávaní tržieb z online predaja klasických predajní.
V úhrne tak tržby v celom nepotravinovom segmente medziročne rástli približne o 5 %. Vianočná sezóna teda začína silno.
Reštauráciám aj hotelom sa darilo
V októbri rástli aj tržby hotelov a reštaurácií. Hotely zaznamenali medzimesačný nárast o 5,9 % po očistení o sezónu, čo viedlo k zrýchleniu medziročného rastu z 6,8 % na 13,1 %. Reštaurácie evidovali mierne zmiernenie medziročného poklesu z -9,1 % na -7,4 %.
Slováci nachádzajú lákavé ponuky na nákup v susedných krajinách. Kde sa dá nakúpiť lacnejšie ako u nás?
Rast tržieb v októbri zaznamenal aj segment predaja a údržby áut. Tržby sa v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom zvýšili o 5,6 %, pričom medziročný rast sa zrýchlil z 2,5 % na 10,3 %.
Tento nárast mohol byť podľa analytika čiastočne spôsobený predpredajmi pred zvýšením DPH na 23 %, ktoré nás čaká začiatkom budúceho roka. Očakáva sa, že tento efekt sa bude na predajoch viac prejavovať koncom roka.
Spotrebiteľská dôvera sa prudko zhoršila
„Znovu objavujúca sa inflácia i prijatý konsolidačný balíček okresávajú spotrebiteľskú dôveru domácnosti i rast ich reálnych príjmov. Potvrdili to október aj november, kedy sa spotrebiteľská dôvera slovenských domácnosti prudko zhoršila, pričom sa oslabila aj pod priemer posledných 10 rokov,“ povedal Koršňák. To by sa postupne malo podľa neho prejaviť aj na spotrebe.
Očakávané zvýšenie sadzby DPH by však mohlo podľa analytika dočasne pôsobiť proti tomuto trendu a presúvať časť spotreby z úvodu budúceho roka do konca tohto roka. Čim má tovar vyššiu cenovku, tým je motivácia presunu spotreby vyššia.
„Predpokladáme preto, že najvýraznejšie by sa tento efekt mohol prejaviť pri autách, či elektronike. Silnejšiu korekciu tržieb domáceho maloobchodu tak bude pozorovať pravdepodobne až v úvode budúceho roka,“ dodal analytik.