ČSOB v týchto dňoch eviduje silnú vlnu podvodov, útočníci pýtajú citlivé údaje. Na čo si treba dávať pozor?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
|
Foto: ilustračné, SITA/Michal Burza
Tento článok pre vás načítala AI.

Leto je čas dovoleniek, no kybernetickí podvodníci nedovolenkujú nikdy. „Chceli by sme klientov preto upozorniť, že v týchto dňoch zaznamenávame silnú phishingovú vlnu, ktorej cieľom je vylákať od klientov citlivé údaje a zneužiť tak ich financie,“ uviedla na sociálnej sieti ČSOB. Banka vyzvala na zvýšenú opatrnosť.

Prostredníctvom mailu sa šíri napríklad podvodná správa, ktorá v mene ČSOB vyzýva na zabezpečenie karty klientov. Mail má síce znaky a logo ČSOB, pri rozkliknutí však vidieť, že odosielateľ je support@borisbj21.com.

V texte sa uvádza, že banka zavádza vylepšený bezpečnostný systém na ochranu transakcií a aby mohol klient svoju kartu bez prerušenia používať, je nevyhnutné, aby tento systém aktivoval dokončením požadovanej bezpečnostnej aktualizácie alebo cez overenie údajov. Podvodník tlačí na klienta časovou tiesňou a že ak tento úkon nedokončí, nebude môcť svoju kartu používať. Bude ju mať zablokovanú, čo mu vraj znemožní ďalšie transakcie a výbery z bankomatov pripojených k sieti.

Sni mka obrazovky 2024 08 16 o 14.33.53.png

Iný podvodný e-mail upozorňuje, že klientove prostredie pre zákazníkov bude čoskoro zrušené, pretože neuskutočnil pravidelnú zákaznícku verifikáciu a že banka mu zablokuje produkty a zamietne ho natrvalo ako klienta. Informuje ho, že jeho účet je dočasne zablokovaný a aby sa z tohto stavu vymanil, môže si overiť svoj účet pomocou odkazu a jeho účet bude odblokovaný. Aj v tomto prípade obsahuje e-mail logo ČSOB, avšak pri náhľade na mailovú adresu je to support@mavitrade.it.

Táto silná vlna podvodnej komunikácie sa objavuje nielen v mene ČSOB. Jej cieľom je vylákať od klientov citlivé informácie, napríklad prihlasovacie údaje do ich elektronického bankovníctva.

„Klientov sa snažíme na túto silnú vlnu upozorniť prostredníctvom dostupných komunikačných kanálov a prosíme ich o maximálnu ostražitosť a opatrnosť pri každom podozrivo vyzerajúcom e-maile, SMS správe, či internetovej stránke, ktorá ich vyzýva použiť ich prihlasovacie údaje. Je dôležité zdôrazniť, že ČSOB a ani žiadna banka od klientov nikdy nežiada o zverejnenie údajov takýmto spôsobom,“ povedal pre SITA PR špecialista ČSOB Juraj Štefanovič.

Kto môže byť obeť?

Ako hovorí odborná poradkyňa z IPčka Zuzana Juráneková, neexistuje ideálna obeť. Môže ňou byť ktokoľvek. „S väčšou pravdepodobnosťou sa stanete obeťou online podvodu, ako akéhokoľvek iného trestného činu,“ vysvetľuje Juráneková.

Stať sa to môže naozaj každému. Aj tomu, kto verí, že podobným podvodníkom nenaletí. „Stalo sa to aj mne. Odovzdala som údaje k svojej karte a až následne som si uvedomila, že ide o podvodný e-shop,“ vykresľuje Juráneková, ako sa sama stala obeťou podvodníkov.

Ako nenaletieť podvodníkom?

Osobné údaje: Nikdy neposielajte svoje osobné alebo finančné informácie prostredníctvom e-mailov alebo na neoverené webové stránky. Vždy skontrolujte, či je stránka, kde zadávate citlivé údaje, zabezpečená protokolom HTTPS.

E-mail: Buďte opatrný pri otváraní e-mailov od neznámych odosielateľov alebo s podozrivým obsahom. Niektoré e-maily môžu obsahovať podvodné odkazy alebo prílohy s malvérom.

Zdroj informácií: Pred poskytnutím informácií alebo kliknutím na odkaz overte, či je zdroj dôveryhodný. Podvodníci môžu vytvárať falošné webové stránky alebo falošné sociálne média na získanie osobných údajov.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie ČSOB banka