Štatistiku dopravných nehôd a ich následkov za rok 2011 verejnosť pozná, aj pozitívny trend jej vývoja, aký vplyv má naň novela zákona o cestnej premávke, účinná od 1. novembra 2011?
Jedným z účelov novely zákona o cestnej premávke bolo prijať adresnejšie a prísnejšie opatrenia na pozitívne ovplyvnenie bezpečnosti na cestách v Slovenskej republike. Cieľom bolo najmä zníženie porušovania pravidiel cestnej premávky požitím alkoholu alebo inej návykovej látky alebo odmietnutím podrobiť sa vyšetreniu na ich zistenie. Tu vidíme, že aplikácia novely zákona má neodškriepiteľne pozitívny dopad. Práve podiel následkov dopravných nehôd s alkoholom na celkovom počte dopravných nehôd s následkami predstavuje 10 %, čo je hrozivé číslo. Po piatich mesiacoch účinnosti zákona, štatistické prehľady dopravných nehôd potvrdili postupné znižovanie počtu dopravných nehôd, pri ktorých bol zistený alkohol. Preukázateľne ide o pokles 204 dopravných nehôd, pri ktorej bol jej vinník – vodič motorového vozidla, pod vplyvom alkoholu. Z tohto pohľadu sa prijatou novelou zákona o cestnej premávke podarilo lepšie ochrániť život a zdravie účastníkov cestnej premávky, čo bolo jej cieľom.
Podarilo sa teda znížiť aj počet porušení pravidiel cestnej premávky požitím alkoholu?
Napriek sprísneniu postihu za spáchaný skutok, ako aj sprísneniu podmienok pre vrátenie vodičského preukazu po zákaze činnosti a prísnejším a častejším kontrolám, najmä v čase predpokladaného možného zvýšeného požívania alkoholu alebo iných návykových látok, sa nepodarilo výrazným spôsobom znížiť počet zistených porušení pravidiel cestnej premávky požitím alkoholu alebo inej návykovej látky, resp. odmietnutím podrobiť sa vyšetreniu na ich zistenie.
Čím si to vysvetľujete?
Túto skutočnosť je možné vysvetliť dvomi spôsobmi. Po prvé, nedarí sa dostatočne presvedčiť vodičov, aby od takého porušovania pravidiel cestnej premávky s požitím alkoholu upustili. Nechcú si uvedomiť dôsledky svojho konania a po druhé zintenzívnením kontrolnej činnosti Policajného zboru v dohľade nad bezpečnosťou cestnej premávky. Bolo prijaté opatrenie, podľa ktorého sa pri každej kontrole vykoná aj kontrola na požitie alkoholu, čím dochádza k znižovaniu latencie uvedených porušení pravidiel cestnej premávky. Prezídium Policajného zboru pripravilo v I. štvrťroku 2012 celý rad dopravno-bezpečnostných opatrení cielených na presné skupiny účastníkov cestnej premávky, príčiny, časy a miesta vzniku dopravných nehôd. Tieto opatrenia sú tradične smerované k posilneniu bezpečnosti na našich cestách do obdobia sviatkov, pamätných dní a predĺžených víkendov, kedy možno na našich cestách tradične očakávať zvýšený pohyb vozidiel.
Sú postihy za porušenie pravidiel cestnej premávky dostatočne prísne?
Áno sú. V roku 2009, kedy bol prijatý zákon o cestnej premávke, zákonodarca prvýkrát vyšpecifikoval okruh tzv. závažných porušení pravidiel cestnej premávky práve na základe vysokého podielu ich vplyvu na vznik dopravných nehôd s následkami na živote a zdraví osôb a ustanovil pre ne aj prísnejší postih.
Sú prísne aj za požitie alkoholu a návykovej látky vodičom, resp. za odmietnutie podrobiť sa kontrole?
Jedným z porušení pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom je aj požitie alkoholu alebo iných návykových látok alebo odmietnutie podrobiť sa vyšetreniu na ich zistenie. Samozrejme ustanovená výška sankcie je v tomto prípade vysoká.
Majú tieto sankcie dostatočný odstrašujúci charakter, myslím pre vodičov jazdiacich pod vplyvom alkoholu?
Áno, majú dostatočný preventívny a odstrašujúci charakter, pri zistení prítomnosti alkoholu v dychu vodiča do jedného promile sa legislatíva nezmenila. Pokutu ukladá dopravný inšpektorát v rozsahu od 150 eur do 800 eur a súčasne aj zákaz činnosti môže uložiť v trvaní až do troch rokov.
Aký trest hrozí vodičovi za jazdu pod vplyvom alkoholu nad jedno promile a pri odmietnutí podrobiť sa dychovej skúške?
Zákonodarca ustanovil dostatočne prísne tresty za to, že vodič vedie vozidlo, ak požil alkohol nad jedno promile (stav vylučujúci spôsobilosť viesť vozidlo ). Za tento skutok sa vodič potrestá odňatím slobody až na jeden rok a súd mu môže súčasne uložiť aj peňažný trest a trest zákazu činnosti viesť motorové vozidlá na dobu až 10 rokov. Rovnako sa potrestá aj ten vodič, ktorý sa odmietne podrobiť vyšetreniu na zistenie, či nie je ovplyvnený alkoholom alebo inou návykovou látkou.
Ako je to pri opakovanom porušení zákona?
Ak ide o vodiča, ktorý už bol za taký trestný čin odsúdený, uloží sa mu trest zákazu činnosti v hornej polovici trestnej sadzby teda od 5 do 10 rokov.
A ako to teda bolo so sankciou za zistenie alkoholu vodiča nad jedno promile pred novelizáciou?
V čase pred touto novelizáciou zákona sa zistenie prítomnosti alkoholu nad jedno promile u vodiča považovalo za priestupok. Dopravný inšpektorát zaň ukladal pokutu od 200 eur do 1000 eur a zákaz činnosti do piatich rokov. Odmietnutie podrobiť sa vyšetreniu na zistenie, či vodič nie je ovplyvnený alkoholom alebo inou návykovou látkou bol priestupkom, za ktorý hrozila pokuta od 300 eur do 1300 eur a zákaz činnosti od jedného roka do piatich rokov.
Vieme dobre, že o sankciách za alkohol do jedného promile rozhoduje správny orgán Policajného zboru a o trestoch za alkohol nad jedno promile a pri odmietnutí rozhoduje súd, nie sú sankcie ukladané správnym orgánom Policajného zboru vyššie ako sankcie ukladané súdom?
Hrozba tak prísnymi trestami, ako ich ustanovil zákonodarca v Trestnom zákone je dostatočná na to, aby slúžila ako generálna prevencia pred prípadným možným porušovaním týchto pravidiel. Vo väčšine prípadov súdy ukladajú spolu so zákazom činnosti až do 10 rokov aj trest odňatia slobody až na jeden rok s podmienečným odkladom, pričom súd môže uložiť aj peňažný trest. Toto sa v tejto chvíli javí ako dostatočná individuálna prevencia. V budúcnosti jej prísnejšiu korekciu nemožno vylúčiť, všetko závisí od disciplinovanosti vodičov.
Ako možno teda hodnotiť prísnosť ukladania sankcií dopravnými inšpektorátmi?
Správne orgány dopravných inšpektorátov napríklad podľa predbežných štatistických ukazovateľov za prvý štvrťrok 2012 ukladajú za priestupky spáchané požitím alkoholu do jedného promile spolu s peňažnou sankciou vždy aj zákaz činnosti viesť motorové vozidlá.
Aký je ich priemer, myslím priemer pokút a priemer mesiacov zákazu činnosti?
Priemer dĺžky zákazov činnosti za alkohol nevedieme, vedieme len počet uložených zákazov a tých bolo za 1. štvrťrok 2012 uložených až 910 z celkového počtu 934 rozhodnutí.
Sú teda nejaké výnimky?
Napríklad v 1. štvrťroku 2012 bolo zaevidovaných 24 prípadov, kedy nebol uložený zákaz činnosti. Ide o prípady, kedy hranica požitia alkoholu za volantom je najnižšia. Správne orgány pri určení druhu sankcie a jej výmery prihliadajú na závažnosť priestupku, najmä na spôsob jeho spáchania a na jeho následky, na okolnosti, za ktorých bol spáchaný, na mieru zavinenia, na pohnútky a na osobu páchateľa.
Ako ešte, sa novelizovaný zákon snaží znížiť počet prípadov požitia alkoholu za volantom?
Sprísnenie podmienok pre vrátenie vodičského preukazu po zákaze činnosti, ktorý bol uložený za alkohol, spočíva v splnení všeobecných podmienok pre vrátenie vodičského preukazu tak ako doteraz, novou podmienkou je preskúmanie zdravotnej spôsobilosti osobitne vo vzťahu k závislosti od alkoholu, inej návykovej látky alebo liečiva u psychiatra, ak je držiteľ vodičského oprávnenia ako vodič motorového vozidla dôvodne podozrivý z porušenia pravidiel cestnej premávky požitím alkoholu alebo inej návykovej látky alebo odmietnutím podrobiť sa vyšetreniu na ich zistenie. Zároveň bola novoustanovená povinnosť zúčastniť sa na odbornom poradenstve u psychológa a predložiť o ňom doklad. Treba zdôrazniť že orgán Policajného zboru rozhodne o preskúmaní zdravotnej spôsobilosti vodiča bez ohľadu na zistenú hladinu alkoholu alebo inej návykovej látky; teda pri akomkoľvek množstve nad 0,3 promile.
Aký je ďalší postup, napríklad ak psychiater zistí závislosť na alkohole?
Ak psychiater zistí závislosť takejto osoby má povinnosť takýto nález oznámiť orgánu Policajného zboru. Je to dôvod na odobratie vodičského oprávnenia, nakoľko závislosť na alkohole vylučuje zdravotnú spôsobilosť na vedenie motorového vozidla.
Dobre a ak nezistí?
Ak psychiater nezistí závislosť vodiča, orgán Policajného zboru rozhodne o povinnosti podrobiť sa odbornému poradenstvu u dopravného psychológa.
Má polícia informáciu o tom, či sa vodič podrobil preskúmaniu zdravotnej spôsobilosti a odbornému poradenstvu?
Áno má, orgán Policajného zboru v rozhodnutí, ktorým držiteľovi vodičského oprávnenia uložil povinnosť podrobiť sa preskúmaniu zdravotnej spôsobilosti u psychiatra a následne odbornému poradenstvu, okrem iného určí v rozhodnutí primeranú lehotu na ich vykonanie a zároveň lehotu na predloženie dokladu, ktorým preukáže, že sa podrobil preskúmaniu, resp. odbornému poradenstvu.
Akým spôsobom Policajný zbor eviduje splnenie týchto povinností vodičom?
Preukázanie splnenia týchto povinnosti je informáciou a podmienkou pre to, aby bol vrátený vodičovi vodičský preukaz. Polícia má prehľad o celkovom počte nevrátených teda zadržaných vodičských preukazov.
Ak vodič túto lehotu nesplní, čo potom?
V prípade, ak takýto držiteľ vodičského oprávnenia v takto určenej lehote nepreukáže príslušnému orgánu Policajného zboru, že sa preskúmaniu spôsobilosti alebo odbornému poradenstvu podrobil, vodičské oprávnenie mu odoberie. Takto odobraté vodičské oprávnenie možno vrátiť len po pominutí dôvodov, pre ktoré bolo odobraté.
Môžete byť štatisticky konkrétny?
Štatisticky sa teda eviduje počet takto vydaných rozhodnutí a pre konkrétny prípad každý orgán Policajného zboru, ktorý rozhodnutie vydal sleduje lehotu, ktorú určil v rozhodnutí. Z predbežnej štatistiky za prvé tri mesiace tohto roka je zrejmé, že orgány Policajného zboru vydali celkovo 1677 rozhodnutí o preskúmaní zdravotnej spôsobilosti u psychiatra a 647 rozhodnutí o povinnosti podrobiť sa odbornému poradenstvu.
Ako hodnotíte spoluprácu pri tvorbe novely zákona s Ministerstvom zdravotníctva SR a komorou psychológov?
Pri vytváraní koncepcie, ako aj následne tvorby samotného textu zákona, aktívne spolupracovali tak zástupcovia z Ministerstva zdravotníctva SR, ako aj zo Slovenskej komory psychológov a z centra drogových závislostí, pričom táto obojstranná spolupráca trvá i dodnes.
Zúčastnili sa odborníci z radov psychiatrov a psychológov na tvorbe konkrétnych ustanovení zákona?
Áno, iniciatívne spolupracovali pri tvorbe nového inštitútu preskúmania zdravotnej spôsobilosti osobitne vo vzťahu k závislosti od alkoholu, inej návykovej látky alebo liečiva psychiatrom a inštitútu odborného poradenstva u psychológa, týchto stretnutí bolo niekoľko, odborne sa na nich bezprostredne podieľali odborníci na túto oblasť.
Myslíte si, že je potrebné novelizovať niektoré časti zákona?
Vodiči, ktorí porušujú pravidlá cestnej premávky sú vynaliezaví a preto nemožno vylúčiť, že bude potrebné na túto ich vynaliezavosť reagovať. To platí vo všeobecnosti. V súvislosti s niektorými postupmi, ktoré prinesie aplikačná prax lekárov, psychológov a psychiatrov sme pripravení reagovať, pomôcť potrebám ich praxe.
Ako vidíte ďalší vývoj v oblasti legislatívy vo vzťahu k pravidlám cestnej premávky?
Pravidlá cestnej premávky sú stabilizované, vo vzťahu k medzinárodným dohovorom a európskej legislatíve ich možno označiť za moderné a progresívne, preto nie je potreba ich zásadným spôsobom meniť. Nie je však vylúčené, že bude potrebné pristúpiť k rozčleneniu v súčasnosti platného zákona o cestnej premávke na dva samostatné právne predpisy tak, aby jedna upravovala len pravidlá cestnej premávky a druhá problematiku podmienok pre udeľovanie a odoberanie vodičského oprávnenia, vydávanie a odoberanie vodičských preukazov, evidencie a všetkých ostatných legislatívnych noriem, ktoré priamo nepatria medzi pravidlá ktoré by mal vodič pri bezpečnom vedení vozidla bezprostredne ovládať a vedieť.