BRATISLAVA 14. apríla (WEBNOVINY) – Najväčší súkromný vlakový prepravca v Českej republike a na Slovensku RegioJet začal oficiálne s prípravami na vstup do vnútroštátnej diaľkovej dopravy v SR.
Spoločnosť to v pondelok potvrdila s tým, že na trase Bratislava – Žilina – Košice plánuje prevádzkovať štyri páry IC vlakov denne od 14. decembra tohto roka, kedy začne platiť nový grafikon vlakovej dopravy. Chce ich pritom prepojiť so svojou doterajšou diaľkovou linkou z Prahy do Žiliny, ktorú chce tiež predĺžiť do Košíc.
„Naším cieľom je, aby sme od zmeny cestovného poriadku v decembri 2014 ponúkli na tejto trase o triedu lepšie služby, aké zákazníci poznajú z našich diaľkových vlakov na trase Žilina – Čadca – Ostrava – Praha,“ informoval Radim Jančura, majiteľ holdingu Student Agency, do ktorého spoločnosť RegioJet patrí.
Zamestnajú stovky ľudí
V spojitosti s komerčnou prevádzkou IC vlakov medzi Bratislavou a Košicami, na ktoré nebude štát prispievať, predpokladá RegioJet zamestnať „stovky ďalších zamestnancov“.
Pôjde o personál vo vlakoch, v predajniach a prevádzke. Spoločnosť chce poskytnúť prácu aj dodávateľom v SR. Okrem Bratislavy, Žiliny a Košíc budú jej žlté vlaky zastavovať v ďalších významných mestách na trase.
RegioJet, ktorý dva roky zabezpečuje osobnú vlakovú dopravu medzi Bratislavou a Komárnom, počíta so spoluprácou a korektnými vzťahmi so štátnou Železničnou spoločnosťou Slovensko, a.s. (ZSSK). Tá v súčasnosti prevádzkuje na hlavnej slovenskej železničnej trati Bratislava – Žilina – Košice štyri páry IC vlakov.
Licenciu udeľuje Dopravný úrad SR
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré spravujú infraštruktúru, potvrdili, že RegioJet požiadal o pridelenie vlakov na trati Bratislava – Košice 10. apríla. „V súčasnosti ŽSR posudzujú žiadosť RegioJetu vzhľadom na kapacitné možnosti infraštruktúry,“ informovala v pondelok hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
Podľa harmonogramu prípravy nového grafikonu vlakovej dopravy 2014/2015 železnice rozhodnú o žiadosti RegioJetu do 25. júla. Licenciu udeľuje Dopravný úrad SR. Vlaky v osobnej doprave na trati Bratislava – Košice vlani najazdili 9,632 mil. kilometrov, čo je 30,61 % z celkových minuloročných výkonov v SR 31,467 mil. vlakových kilometrov.
Ministerstvo dopravy nebráni žiadnemu súkromnému prepravcovi v osobnej doprave vstúpiť na slovenské železnice, pokiaľ chce vykonávať vlakovú osobnú dopravu na vlastné komerčné riziko, čiže nedotovanú dopravu. „Musí splniť všetky zákonné nároky ako sú licencia, schválené vozidlá či kvalifikovaný personál,“ informoval v pondelok agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa.
Ministerstvo dopravy ako tvorca grafikonu vlakovej dopravy sa bude snažiť uchrániť vlaky, ktoré tvoria tarifne i dopravne previazaný systém verejnej dopravnej obsluhy. „Znamená to, že pri prideľovaní trás pre nedotované vlaky budeme trvať na rešpektovaní zavedeného taktového systému, predovšetkým pri diaľkových vlakoch. Samozrejme, sme prístupní každému kroku, ktorý skvalitní ponuku a služby v osobnej železničnej doprave pre obyvateľov Slovenska, zlepší konkurencieschopnosť aj možnosť výberu pre cestujúcich,“ uviedol Kóňa.