BRATISLAVA/ BEŇADIKOVÁ 25. januára (WEBNOVINY) – Železničná spoločnosť Slovensko vyhodnotila nehodu vlaku IC 507 Kriváň s posypovým autom na železničnom priecestí pri Beňadikovej, ktorá sa stala 23. januára.
Analýza dát z elektronického rýchlomeru ukázala, že rušňovodič zatrúbil 160 metrov pred železničným priecestím a rýchlobrzdu použil 105 metrov pred miestom zrážky.
Vlak po nehode zastavil 290 metrov za železničným priecestím. Agentúru SITA o tom informovala riaditeľka komunikačného odboru železničnej spoločnosti Slavomíra Šubrtová.
Šesť sekúnd pred zrážkou začal rušňovodič trúbiť, tri sekundy pred zrážkou použil rýchlobrzdu. Brzdiaci proces celej vlakovej súpravy sa však spustí až do dvoch sekúnd a aj pre krátku vzdialenosť vlak znížil rýchlosť z 97 km/h len na 93 km/h, čo bola aj rýchlosť pri náraze.
Rušňovodič by mohol vlak bezpečne zabrzdiť a tak zabrániť zrážke iba v tom prípade, ak by vozidlo zaregistroval minimálne 700 metrov pred železničným priecestím. Vzhľadom na možnosti rozhľadu pred priecestím, prekážku nebolo možné zaregistrovať skôr.
Železničná spoločnosť považuje za „veľké šťastie“, že vlak posypové auto pri náraze odrazil tak, že sa pod neho nedostala žiadna časť z auta. Ak by sa dostal pod vlak nejaký väčší kovový kus, vlak by sa pravdepodobne vykoľajil a nehoda by skončila s oveľa tragickejšími následkami. Škoda na rušni sa odhaduje na 300-tis. eur. Oprava potrvá niekoľko mesiacov. Železničná spoločnosť Slovensko si bude uplatňovať vzniknuté náhrady škôd, tvrdí Šubrtová.
Pri zrážke vlakovej súpravy InterCity 507 s posýpacím vozidlom, ktoré zostalo stáť na železničnej trati v obci Beňadiková v okrese Liptovský Mikuláš, prišiel o život 50-ročný rušňovodič. Pri nešťastí sa nikto iný nezranil. Tragédia sa stala krátko pred deviatou večer v stredu 23. januára, keď vodič posýpacieho vozidla z neznámeho dôvodu zostal stáť na železničnom priecestí. Prípad prevzal vyšetrovateľ, ktorý začal trestné stíhanie vo veci prečinu všeobecného ohrozenia.