BRATISLAVA 28. apríla (WEBNOVINY) – Alkohol za volantom sa má stať trestným činom – ak sa šofér pustí na cestu s jedným promile alkoholu (0,4762 mg/l) v krvi alebo pod vplyvom návykovej látky, bude mu hroziť rok väzenia. Rovnako prísne sa budú posudzovať prípady tých, čo odmietnu dychovú skúšku, resp. vyšetrenie na zistenie návykovej látky. Takéto sprísnenie prináša novela zákona o cestnej premávke, ktorú schválila vláda a teraz mieri do parlamentu. „Ak si šofér sadne za volant pod vplyvom alkoholu, tak sa z auta stáva nebezpečná zbraň, zabíjajúca nevinných ľudí,“ vyhlásil minister vnútra Daniel Lipšic.
Pre alkohol za volantom chcú zaviesť aj známu zásadu trikrát a dosť. Ak bude vodič trikrát prichytený pod vplyvom alkoholu, doživotne príde o vodičský preukaz. Rozpätie medzi jednotlivými zadržaniami vodičáku pritom nesmie byť dlhšie ako desať rokov. Lipšic odmieta, že by takéto opatrenie mohlo byť retroaktívne.
„Ten tretí trest za alkohol – ak niekto bude mať tretí trest za alkohol a dostane doživotné odobratie vodičáku, to je trest za ten tretí skutok. To nie je trest za tie dva nejaké predchádzajúce spoločný. Za tie predchádzajúce dva trest už bol daný a vykonaný, takže to nie je retroaktívne,“ argumentoval minister podľa ktorého je tretí trest prísnejší preto, že ide už o recidivistu. „Ak niekto sústavne sadá za volant auta po tom, ako má alkohol, stáva sa z neho nebezpečný človek pre nevinných ľudí,“ hovorí Lipšic a dodáva „dosť – stačilo“.
Obmedzenia pre kamióny
Do novely na vláde zapracovali technickú pripomienku, ktorá sa týka obmedzenia využívania ciest druhej a tretej triedy kamiónmi. Podľa pôvodného návrhu mali mať vodiči kamiónov nad 12 ton právo použiť nevyhnutné úseky týchto ciest len ak sa pri nich nachádza miesto nakládky alebo vykládky tovaru. Podľa schválenej pripomienky to bude aj v prípade, ak by sa na danom úseku nenachádzala cesta prvej triedy a využitie zvyšných ciest by predstavovalo veľké predĺženie trasy. „Ak by cesta prvej triedy znamenala naozaj neúmernú obchádzku napríklad 100 kilometrov, tak umožniť, aby na tom úseku chodili aj kamióny,“ vysvetlil Lipšic.
Vodičáky pre 17-ročných
Veľkou novinkou je aj plánované zavedenie možnosti, že aj sedemnásťroční budú môcť získať vodičský preukaz. Tí však budú musieť rok šoférovať pod dohľadom skúseného vodiča (prevažne by malo ísť najmä o rodiča), ktorý má za volantom aspoň 10-ročnú prax. Ak vodič získa vodičský preukaz krátko pred osemnástkou, so spolujazdcom musí jazdiť aspoň tri mesiace.
Toto opatrenie je inšpirované skúsenosťami zo zahraničia, napríklad z Nemecka, kde počet nehôd mladých po takomto opatrení klesol. „Je aj psychologicky zrejmé, že pokiaľ bude mať mladý vodič takúto skúsenosť, tak skôr naberie návyky skúseného vodiča,“ konštatoval Lipšic s tým, že je to lepšie, než keď šoféruje so spolujazdcom rovesníkom.
Ochrana chodcov a cyklistov
Ďalšou zmenou je zámer zvýšiť ochranu chodcov a cyklistov na priechodoch pre chodcov. Ak vodič nedá chodcovi alebo cyklistovi prednosť, pokuta dosiahne 60 až 300 eur, prípadne môže prísť na dva roky o vodičský preukaz. Návrh novely prináša aj ďalšie zmeny smerom k bezpečnosti premávky, napríklad povinnosť zúčastňovať sa na doškoľovacích kurzoch pre tzv. notorických porušovateľov pravidiel, teda ak je vodič za jeden rok trikrát potrestaný za porušenie dopravných pravidiel.