BRATISLAVA 10. júla (WEBNOVINY) – Súhlas vlády s budúcim vytvorením troch dcérskych firiem Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. považuje SDKÚ-DS za netransparentný predaj jej najcennejšieho majetku v účtovnej hodnote vyše 250 mil. eur.
Poslanec parlamentu za spomínanú opozičnú stranu Miroslav Beblavý v stredu na brífingu kritizoval, že nákladné vagóny Carga sa majú vložiť do dcérskej spoločnosti, ktorej väčšinový podiel sa odpredá investorovi.
„Cargo príde o základ svojho živobytia. V celom materiáli nie je ani slovo o tom, ako má vstup investorov prebehnúť, o podmienkach súťaže, o minimálnych požiadavkách, ktoré bude štát požadovať, ani nič iné,“ povedal Beblavý. Podľa neho ide o vopred pripravený scenár ako z Carga, „ktoré je v kóme, ešte vyoperovať a predať niektoré orgány a tým pádom aspoň o tie obohatiť pravdepodobne blízkych ľudí.“
Ako opozičný poslanec poznamenal, vláda, resp. štát majú rôznymi formami, či už cez Železnice Slovenskej republiky alebo priamo do Carga vložiť okolo 140 mil. eur. Návrh opatrení na konsolidáciu Carga je podľa neho načasovaný presne na tri roky, na obdobie po ďalších parlamentných voľbách. „Je to vyslovene politický ťah na to, aby Cargo nepadlo za tejto vlády,“ tvrdí Beblavý.
Premiér za miliardu
Vláda v stredu schválila návrh opatrení na konsolidáciu železničnej nákladnej dopravy SR, ktorý pripravilo ministerstvo dopravy. Súčasťou materiálu sú aj opatrenia na ekonomické ozdravenie, oddlženie a ďalší rozvoj Carga.
Štátny vlakový nákladný dopravca má v rámci vnútornej reorganizácie do polovice budúceho roka vytvoriť tri dcérske firmy s následným vstupom partnerov. Z predpokladaného počtu zamestnancov Carga koncom tohto roka okolo 6 350 má do nich neskôr prejsť 1 260 pracovníkov a v materskej spoločnosti by malo zostať 5 090 zamestnancov.
„V prípade akýchkoľvek problémov bude mať štát ďalej zodpovednosť za celú zamestnanosť v Cargu,“ upozornil Beblavý. Šokujúce je podľa neho to, že vo firme sa nič zásadné nedeje napriek tomu, že je na pokraji bankrotu. Poslanec pripomenul, že rakúske železnice ponúkali za Cargo 430 mil. eur počas druhej vlády Mikuláša Dzurindu, ale prvá vláda Roberta Fica privatizáciu Carga zrušila.
„Robert Fico nás len v Cargu stál asi miliardu eur, čo je asi 150 tis. eur na jedného zamestnanca Carga. Je to dosť na to, aby každý zamestnanec Carga dostal doživotnú dovolenku za tieto peniaze,“ dodal Beblavý.
Privatizácia čias minulých
Poslanec za SDKÚ-DS prirovnal situáciu okolo Carga k scenáru privatizácie počas vlád Vladimíra Mečiara. Beblavý očakáva, že v prípade Carga sa objaví „nový Rezeš“ (bývalý privatizér VSŽ – poz. red.).
„Takto štát nemôže fungovať, lebo sa naozaj vráti rok 1998 aj s krachom ekonomiky a zásadným rastom nezamestnanosti,“ vyhlásil poslanec. Vyslovil sa za nastavenie krízového manažmentu v Cargu, pričom manažment a odborári by mali jasne povedať, či chcú záchranu Carga.
Do dcérskej spoločnosti pre údržbu a opravy vozňov a rušňov s cieľom zefektívnenia týchto činností má z Carga prejsť okolo 1 200 zamestnancov. Zváži sa pritom majetkový vstup partnerskej Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s., ktorá prevádzkuje osobnú dopravu. Ďalšia dcérska firma pre manažovanie nákladných vozňov má spravovať okolo 12 700 z celkových 13 300 vozňov Carga, pričom zhruba 5 tisíc z nich je nadbytočných.
Do tejto firmy má odísť zo štátnej spoločnosti 30 pracovníkov. Cargo má v dcérskej firme odpredať majoritnú časť akcií partnerovi, ale zachová si účasť na riadení aj pri minoritnom podiele. Dcérska spoločnosť v oblasti intermodálnej prepravy by mala zvýšiť objem vnútroštátnej a medzinárodnej prepravy kontajnerov. Pre dosiahnutie tohto zámeru sa predpokladá vstup partnera s medzinárodným know-how. Táto firma by mala manažovať okolo šesťsto nákladných vozňov a z Carga má do nej prejsť tridsať zamestnancov.
Ministerstvo dopravy plánuje kompenzovať finančné dopady pre Železnice SR (ŽSR) v celkovej výške 67,5 mil. eur. Zdôvodnilo to znížením poplatku za prístup k železničnej infraštruktúre od 1. júla 2013 do 31. decembra 2016.
Rezort chce ďalej do konca tohto roka pripraviť spôsob riešenia kompenzácie nákladných železničných dopravcov v objeme 74 mil. eur prostredníctvom ŽSR. V tomto prípade je dôvodom opatrenia zavedenie nových pravidiel regulácie úhrad za prístup k železničnej infraštruktúre od roku 2011. Nižšie poplatky pre dopravcov za železničnú dopravnú cestu totiž začali platiť namiesto plánovaného roku 2010 o rok neskôr.