BRATISLAVA 22. októbra (WEBNOVINY) – Novela zákona o dani z motorového vozidla podľa predsedu Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Pavla Freša búra princíp samosprávnosti a výrazne poškodzuje ľudí v BSK.
O vládnom návrhu novely v stredu rokuje parlament. Ako povedal Frešo v stredu na tlačovej besede, ak prejde navrhovaný zákon, kraje nebudú môcť rozhodovať o svojich príjmoch. „Kraj prichádza o vlastný príjem, zostáva odkázaný na vládu a porušuje sa tým princíp samosprávnosti,“ zdôraznil. Podľa neho v BSK volili regionálnych predstaviteľov ľudí. „To, že o tejto dani nebudeme rozhodovať my, ale vláda, znemožní ľuďom efektívne rozhodnúť o tom, čo sa bude diať s ich daňami,“ dodal Frešo.
Správa majetku štátu bude centralizovaná, zmeny aj v daniach
Kraj vraj príde o milióny eur
Frešo upozornil, že ak sa to neupraví, BSK príde za štyri roky o 25 miliónov eur, čo je pätina až štvrtina rozpočtu BSK. Podľa neho BSK pri dani z príjmu prispieva iným krajom v rámci solidárnosti na obyvateľa 331 eur, naspäť dostáva 55 eur.
„Naša solidarita je kompenzovaná vyšším výnosom z dane motorových vozidiel. BSK je solidárny, chce byť solidárny, ale chce, aby zostali zachované príjmy. Zákon berie Bratislave. Je to výrazné poškodenie, ľudia v Bratislave nemôžu škodovať,“ zdôraznil. Podľa neho ak sa má niečo zmeniť, nemôže to ísť na úkor jedného kraja. V prípade, že návrh vlády prejde, BSK bude musieť radikálne šetriť. To sa podľa Freša prejaví na poskytovaní služieb obyvateľom.
Ak sa vláda rozhodne výpadok príjmov nejako kompenzovať, bude to vždy len na jej svojvôli, hovorí Frešo. „Bude to politický handel na úrovni vlády medzi stranami,“ uviedol. Ak zákon prejde, Frešo zvažuje, že požiada prezidenta, aby zákon vrátil do parlamentu. Podľa neho možno bude aj podanie na ústavný súd v súvislosti s búraním princípu samosprávy.
Podľa poslanca BSK Juraja Lauka (KDH) je rozdiel, či o týchto peniazoch rozhodujú regionálni poslanci, ktorých ľudia poznajú, alebo to prejde na úradníkov. „Ako poslanec samosprávneho kraja nemôžem súhlasiť s odobratím jedinej kompetencie, ktorú v oblasti príjmov kraj má,“ povedal s tým, že nesúhlasí ani s porušovaním princípu subsidiarity. Ďalšieho z regionálnych poslancov Karola Slobodu (SaS) mrzí, že vláda chce BSK zobrať peniaze v príjmovej časti, ale na druhej strane kraju prikazuje financovať služby, ktoré má poskytovať kabinet zo zdravotného poistenia. „V našom kraji musíme prevádzkovať napríklad pohotovostnú službu v Malackách. To je povinnosť štátu, nie kraja,“ dodal.
Dane z motorových vozidiel sa majú zmeniť
Samosprávam sa podľa žilinského župana Juraja Blanára (Smer-SD) novelou dane z motorových vozidiel síce odoberá autonómna daň, ale ide o odstránenie deformácie. Ako povedal dnes pre agentúru SITA, daň z motorových vozidiel bola samosprávnym krajom daná ako autonómna, ale ukázala sa ako nesprávny krok a nesplnila účel. „Za celé obdobie jej fungovania, NR SR nebola schopná odstrániť jej deformácie,“ povedal. Deformácie boli podľa neho v tom, že väčšina firiem mala motorové vozidlá evidované v Bratislave, ale podnikali po celom Slovensku.
Táto deformácia bola podľa Blanára taká veľká, že Bratislavský kraj, ktorý má 500 kilometrov ciest II. a III. triedy, dnes poberá 30 miliónov eur z dane z motorových vozidiel. „Žilinský samosprávny kraj má takýchto ciest 1450 kilometrov a dostáva z dane 16 miliónov eur. Je to veľký nesúlad,“ zdôraznil Blanár. Zmena, ktorú predkladá vláda, je podľa neho vážnou zmenou, ale potrebnou. Upozornil však, že ministerstvo financií navrhlo prechodné obdobia. „Treba, aby kraje boli naviazané na viacero daní, napríklad na daň z príjmu právnických osôb. Nastavenie však musí byť objektívne rovnomerné, aby sa dali znižovať regionálne rozdiely,“ povedal.
Od budúceho roka by sa mal zmeniť súčasný systém dane z motorových vozidiel. Vyplýva to z návrhu zákona o dani z motorových vozidiel. Daň bude podľa návrhu spravodlivejšia, ekologickejšia a prehľadnejšia. Sadzby dane sa zjednotia a budú rovnaké pre celé Slovensko, pričom pri výške sadzieb bude veľkú úlohu zohrávať najmä vplyv vozidla na životné prostredie.