BRATISLAVA 4. decembra (WEBNOVINY) – Poradný orgán, ktorý v roku 2011 zrušila vláda Ivety Radičovej, bude od januára 2014 opäť fungovať. Do konca roka sa výbor pre seniorov, pôsobiaci pod radou vlády pre ľudské práva, transformuje na samostatnú radu vlády.
Táto úloha vyplýva z Národného programu aktívneho starnutia na roky 2014 – 2020, ktorý na dnešnom rokovaní schválila vláda. Seniorská rada bude ako poradný orgán tlačiť na prispôsobovanie politiky procesu starnutia.
Radičovej vláda pri „upratovaní“ 26 poradných orgánov v marci 2011 argumentovala tým, že „intenzita ich rokovaní, kvalita či potreba ich výstupov, resp. ich fungovanie vôbec, je otázne. Je potrebné pristúpiť k redukcii poradných orgánov a zefektívniť ich rokovania a výstupy tak, aby prinášali potrebné výsledky“.
Opozícia pozitíva nevidí
To, že by mal nový orgán skutočne priniesť pozitívne zmeny pre seniorov, si nemyslí ani podpredseda parlamentného výboru pre sociálne veci a bývalý minister práce Ľudovít Kaník (SDKÚ-DS). Skôr predpokladá, že tento krok má za úlohu osloviť voličov vládneho Smeru, ktorých značnú časť tvoria práve seniori, a najmä hrá do kariet premiérovi Robertovi Ficovi ako kandidátovi za prezidenta.
Ako pre agentúru SITA uviedla Vilma Vitteková z nadácie SOCIA, momentálne fungujúci výbor pre seniorov sa chce transformovať, aby mal jednoduchšiu pozíciu voči vláde.
„Kompetencie ani nič iné navyše nezískajú. Je to iba iný, lepší názov,“ píše Vitteková. Podľa jej slov je tento proces skôr iniciatívou konkrétneho výboru, nie vlády.
Michal Jurči z tlačového odboru rezortu práce pre agentúru SITA povedal, že výbor pre seniorov môže v súčasnosti pod Radou vlády pre ľudské práva pôsobiť len na ľudskoprávny rozmer politík, nie však už na ten celospoločenský, ktorý by odrážal demografické zmeny a potrebu aktivizovať seniorov.
V materiáli sa tiež píše, že sa priemerný vek obyvateľov Slovenskej republiky postupne zvyšuje. V roku 2012 dosiahol 39,3 roka. Muži mali vlani priemerne 37,7 roka a ženy skoro 41 rokov. Starnutie sa netýka len Slovenska, naberá globálny rozmer a nevídané tempo.
Prerušenie letu nepriateľa
Okruh členov vlády, ktorí by za presne stanovených podmienok mohli rozhodnúť o prerušení letu narušiteľského lietadla, sa má rozšíriť. Takéto prípadné rozhodnutie je predovšetkým v kompetencii ministra obrany.
Podľa súčasného znenia zákona o Ozbrojených silách SR by ho mohol v čase jeho neprítomnosti zastúpiť člen vlády poverený premiérom, pričom by to mohol byť len niekto z trojice minister vnútra, minister spravodlivosti alebo minister dopravy.
Vláda v stredu odobrila novelu, ktorá okruh týchto možných zástupcov ministra obrany pre vydanie pokynu na prerušenie letu rozširuje na ktoréhokoľvek člena vlády, ktorého by poveril premiér. Aj podľa navrhovanej zmeny by však prioritnými zástupcami šéfa rezortu obrany pre túto prípadnú úlohu zostali spomínaní traja ministri.
Opatrenia proti narušiteľskému lietadlu by sa začali, ak by sa takýto vzdušný objekt pohyboval v našom vzdušnom priestore v rozpore s leteckým zákonom alebo s medzinárodnou zmluvou. Okrem toho by nereagoval na pokyny príslušných orgánov riadenia letovej prevádzky na zmenu dráhy letu alebo na pristátie na určenom letisku alebo ohrozoval bezpečnosť a suverenitu SR.
Opatrenia by sa začali aj vtedy, ak by bolo dôvodné podozrenie, že vzdušný objekt (lietadlo) je objektom činu protiprávneho zasahovania. Prvým opatrením je, že príslušné orgány riadenia letovej prevádzky informujú o tejto skutočnosti zložku armády zabezpečujúcu nedotknuteľnosť vzdušného priestoru. Proti narušiteľovi vzdušného priestoru sa môžu použiť viaceré opatrenia: odklonenie letu, vynútenie pristátia, hrozba použitia zbrane alebo vystrelenie varovných výstrelov alebo varovných svetelných signálov mimo narušiteľa vzdušného priestoru.
Pokiaľ z okolností jasne vyplýva, že vzdušný objekt by mal byť použitý proti životom ľudí alebo na spôsobenie obzvlášť závažného následku, možno použiť ozbrojené sily aj na prerušenie letu potvrdeného narušiteľa vzdušného priestoru, ak je prerušenie letu jediným opatrením na odvrátenie tohto nebezpečenstva.
Školská dohoda s Ukrajinou
Študenti by to mali mať po novom jednoduchšie, keď absolvujú strednú školu na Ukrajine a pokračovať by chceli vo vysokoškolskom vzdelávaní na Slovensku. Vláda schválila návrh na uzavretie dohody medzi naším kabinetom a Kabinetom ministrov Ukrajiny o akademickom vzájomnom uznávaní rovnocennosti dokladov o vzdelaní, ktorá má slúžiť na to, aby študenti mohli pokračovať v ďalšom štúdiu v oboch štátoch.
Dohoda stanovuje, ktoré doklady o strednom či vysokoškolskom vzdelávaní vydané našimi školami sú rovnocenné s tými, ktoré vydajú na Ukrajine. Rovnocenné sú podľa dohody napríklad slovenské doklady o ukončení vzdelania na gymnáziu či strednej odbornej škole a ukrajinské doklady o ukončení úplného všeobecného stredoškolského vzdelania.
Ich držitelia tak môžu pokračovať v štúdiu v druhej krajine. Rovnako dohoda upravuje rovnocennosť bakalárskych diplomov. Slovenská republika tiež na základe dohody s Ukrajinou bude uznávať doklady o ukončení vysokoškolského vzdelania a naopak, čo študentom umožní pokračovať aj v treťom stupni vysokoškolského vzdelávania v susednom štáte. Vysoké slovenské či ukrajinské školy tiež môžu navzájom uznávať študentom obdobia štúdia, vykonané skúšky, zápočty a prax.
Dohoda, ktorú v stredu schválila vláda SR, je podkladom na zjednodušenie súčasného procesu vzájomného uznávania dokladov. Ako sa uvádza v predkladacej správe, Slovensko malo veľmi dobré skúsenosti s Ukrajinou v oblasti využívania dohody o vzájomnom uznávaní dokladov.
Zmluvu sme ale museli vypovedať 1. mája 2004 pri našom vstupe do Európskej únie. Dohoda totiž nebola v súlade s právom EÚ v oblasti uznávania dokladov o vzdelaní a odborných kvalifikácií. Slovenský minister zahraničných vecí má teraz podľa uznesenia vlády vykonať opatrenia, aby dohoda nadobudla platnosť.