BRATISLAVA 11. apríla (WebNoviny.sk) – Bratislavskí rezidenti by mali od budúceho roka platiť za ročné parkovanie minimálne 49 eur za jedno auto, čo je pre porovnanie menej ako jedna káva týždenne. Pre druhé auto sa poplatok zvýši na 149 eur a pri treťom má byť poplatok 500 eur. Pre ľudí s trvalým bydliskom mimo Bratislavy bude stáť parkovanie 2 eurá na hodinu.
V novom parkovacom pláne počíta bratislavský magistrát okrem poplatkov za autá aj s bezplatným parkovaním v mieste bydliska, 100 hodín parkovania pre návštevy na domácnosť a taktiež s dvojhodinovým parkovaním zadarmo mimo svojej rezidentskej zóny. Systém odpočítavania parkovacích hodín by mal fungovať cez mobilné telefóny, teda formou SMS alebo aplikácie. Tých, ktorí auto nevlastnia, mesto odmenení tak, že dostanú zadarmo 150 hodín parkovania pre návštevy.
Novú parkovaciu politiku chce magistrát spustiť v prvom polroku 2020. Informoval o tom primátor Bratislavy Matúš Vallo na tlačovej besede o novej parkovacej politike. Schváliť ju musia mestskí poslanci. „Tento návrh (parkovacej politiky) sme intenzívne konzultovali s odborníkmi, odbornou verejnosťou, so starostami mestských častí i s poslancami a panuje na ňom zhoda,“ hovorí Vallo.
PARKOVACIA POLITIKA NEBUDE PLOŠNÝM ZDANENÍM
Hlavné mesto plánuje vydávať rezidentské karty, ktoré umožnia majiteľovi auta parkovať zadarmo v parkovacej zóne, v ktorej má trvalý pobyt. Rezidentské karty sa budú vydávať na domácnosť, čo znamená byt alebo rodinný dom. Na jeden byt je možné vydať maximálne tri karty. Mimo bydliska a v iných mestských častiach bude možné parkovať s prvým autom dve hodiny denne zadarmo, pričom toto pravidlo nemá zahŕňať druhé a tretie auto.
Parkovacia politika nebude podľa Valla plošným zdanením všetkých Bratislavčanov. Nebude zavedená v každej zóne v každej mestskej časti. Toto bude vecou rozhodnutia každej mestskej časti. Vallo odhaduje, že sa nové pravidlá dotknú pätiny áut. Limity parkovacej politiky nebudú tiež platné počas celého dňa, ale budú sa vzťahovať najmä na večerné parkovanie.
Jednotlivé parkovacie zóny navrhnú mestské časti. V meste by mali platiť štyri tarifné pásma za hodinové parkovanie, v centrálnej časti by sa mali v parkovacích zónach platiť dve eurá za hodinu, v okrajových štvrtiach by malo vyjsť hodinové parkovanie 50 centov. Nové parkovacie pravidlá počítajú aj s abonentskými parkovacími kartami, ktoré dostanú podnikatelia so sídlom prevádzky v zóne.
HĽADANIE PARKOVACIEHO MIESTA TVORÍ AŽ 12 % VŠETKEJ DOPRAVY V CENTRE
Vallo poukázal na to, že na rozdiel od iných miest vo svete ide Bratislava opačným smerom a autá v nej neustále pribúdajú a to na úkor komfortu obyvateľov a využitia verejného priestoru. „Ulice nedokážeme nafúknuť a nové parkovacie miesta vytvoriť šmahom ruky, preto je počet áut nutné začať regulovať,“ vysvetľuje a dodáva, že „parkovacia politika nie je žiaden experiment ale vec, ktorá už dlho a efektívne funguje v iných mestách.“
„Podľa štúdie z nemeckého Düsseldorfu, hľadanie parkovacieho miesta tvorí až 12 % všetkej dopravy v centre mesta,“ vysvetľuje Vallo. Zaparkované autá všade, kde sa dá aj nedá, podľa neho tiež degradujú funkciu verejného priestoru.
Pre mimobratislavčanov sa odstavenie auta v meste na 8 až 10 hodín stane tou najdrahšou možnosťou a budú motivovaní zvažovať a využívať iné formy dopravy. Domácich by zase na základe poplatkov malo odradiť kupovanie druhého, tretieho či štvrtého auta. Dlhodobé zaberanie verejného priestoru na osobné účely totiž nie je samozrejmosť ani právo.
Ako protihodnotu Vallo plánuje z peňazí vyzbieraných na spoplatnenom parkovaní vybudovať nové parkovacie miesta vrátane parkovacích domov – tie by mali byť spoplatnené symbolickým poplatkom, nižším ako za parkovanie na ulici.
AK BY SA NEUSKUTOČNILA KAŽDÁ PIATA CESTA AUTOM, NEBOLI BY ZÁPCHY
Očakávaným výsledkom parkovacej politiky zníženie počtu ciest autom v Bratislave o pätinu. „Ak by nebola zrealizovaná každá piata cesta v Bratislave, neboli by ani zápchy,“ pokračuje. Parkovacia politika teda ovplyvní aj to, ako rýchlo sa budú ľudia autom pohybovať po meste.
Hypoteticky by bolo potrebné mať v Bratislave dvojnásobný počet parkovacích miest ako je áut, aby sme všetkých Bratislavčanom dokázali zabezpečiť parkovanie pred domom aj prácou alebo inde, čo sa nedá.
Okrem zlepšenia dopravnej situácie je zámerom aj zlepšenie životného prostredia a zdravia obyvateľov poklesom emisií. „Mesto sa zaviazalo do roku 2020 znížiť množstvo emisií o 20%,“ hovorí Vallo.
https://www.youtube.com/watch?v=Fe1N_fqLLuk;feature=youtu.be