Aj vám sa zdá, že vianočné reklamy či produkty v obchodoch sa objavujú v predstihu? Nie je to len váš pocit. Kým v minulosti patrilo vianočné čaro najmä obdobiu adventu a mesiacu december, posledné roky nie sú výnimkou ani vianočné reklamy už v októbri. Preto aj dnes pri nákupe v supermarkete už môžete natrafiť na čokoládových Mikulášov či vianočné dekorácie.
Najskôr Dušičky, potom Vianoce
V minulosti sa obchodníci pri ponuke sezónneho tovaru riadili zásadou, že tovar ponúkali len v danom období. Veľkonočné dekorácie sa tak objavovali v obchodoch až s príchodom jari, vianočné dekorácie po vypredaní dušičkového tovaru a podobne. No toto pravidlo už dávno neplatí. Po minulé roky nebol v obchodoch problém nájsť vedľa seba dušičkové kahance a vianočné dekorácie.
Obchody sa totiž každý rok pomyslene predbiehajú, kto príde s vianočnou ponukou skôr. Tento rok sme tak mohli prvý vianočný tovar vidieť na pultoch obchodov už koncom augusta. Prvá fotka z ponuky obchodu s vianočnou ponukou sa tento rok objavila na Facebooku už 22.8.2021, čiže ešte pred koncom letných prázdnin, v období, ktoré zvyčajne patrí ponuke školských potrieb. Tohtoročným rekordmanom so skorou ponukou vianočného tovaru je obchod s darčekovým tovarom TEDi.
Postupne sa pridali aj ďalšie obchody, ktoré ako po minulé roky začínajú predávať vianočný sortiment postupne od októbra. Vianočné dekorácie tak už nájdete napríklad aj v Tescu, v ponuke Kauflandu nechýbajú vianočné cukrovinky a v Bille už môžete nakúpiť aj mikulášsku výslužku.
Prvenstvo s televíznymi vianočnými reklamami si už dlhé roky držia mobilní operátori
Prvé vianočné reklamy, ktoré sa objavujú v slovenských televíziách, patria tradične mobilným operátorom. Nepísaným „otváračom“ televíznych vianočných reklám je u nás zvyčajne Telecom, ktorý štartuje svoje vianočné kampane v druhej polovici októbra. Očakávať prvú tohtoročnú vianočnú televíznu reklamu tak môžeme naozaj čochvíľa. V priebehu novembra sa postupne začínajú objavovať vianočné reklamy všetkých väčších spoločností.
Kým niektoré spoločnosti prichádzajú s tou istou reklamou s malými obmenami už dlhé roky – napríklad Kofola a jej legendárne prasiatko, iné, napríklad spomínaní mobilní operátori, prichádzajú každý rok s novým konceptom. Napriek tomu sú niektoré reklamy, ktoré bežali len jednu sezónu natoľko zapamätateľné, že si ich ľudia bez problémov vybavia aj s odstupom niekoľkých rokov. Výborným príkladom je reklama od T-mobile s pracovným názvom Vianoce šalala, ktorá bežala na televíznych obrazovkách ešte v roku 2008. Aj napriek tomu by dnes množstvo opýtaných zvládlo bez problémov doplniť celý text pesničky z reklamy.
Celosvetovo najočakávanejšou vianočnou reklamou je reklama od obchodného reťazca John Lewis, ktorého vianočné reklamy, alebo skôr krátke príbehy, sa stali legendami medzi vianočnými reklamami a predstavujú nepísané otvorenie vianočných reklám. Minulý rok bola prvá celosvetová vianočná reklama preto veľkým prekvapením. Išlo o dojímavú reklamu z dielne spoločnosti Disney, ktorej cieľom bolo zlepšiť ľuďom náladu v ťažkých časoch a zároveň prispieť na dobrú vec.
Mení sa aj koncept Black Friday
S Vianocami, a najmä štartom vianočných nákupov, sa tradične spája aj „nákupný sviatok“ Black Friday. Čierny piatok, ako sa zvykne voľne Black Friday prekladať, predstavuje v Spojených štátoch prvý piatok po Dni vďakyvzdania. Tradične pripadá na 4 piatok v mesiaci november. Ide o deň, kedy väčšina veľkých obchodov štartuje veľké výpredaje za výrazne znížené ceny. Kým v minulosti bol Black Friday doménou najmä v Amerike, s postupnou globalizáciou prenikol aj na naše územie.
No kým zo začiatku predstavoval len jeden nákupný deň, ako je tomu v Amerike, postupne sa jeho ráz v našich podmienkach zmenil. Nie je preto ničím výnimočným, že niektoré obchody majú u nás Black Friday o týždeň skôr ako je oficiálny dátum, či majú Black Friday výpredaj počas celého víkendu alebo dokonca týždňa. Najväčším fanúšikom Black Friday u nás je jednoznačne spoločnosť Alza, ktorá prináša Black Friday aj niekoľkokrát do roka.
Spoliehať sa na oficiálny Black Friday dátum sa preto na našom trhu nemusí oplatiť. V prípade, ak ste fanúšikom Black Friday, sledujte ponuku obľúbených obchodov radšej s minimálne dvoj týždňovým predstihom. Väčšina našich obchodov svoju Black Friday ponuku zverejňuje v predstihu, taktiež aj s presne definovaným časovým rozpätím, kedy u nich Black Friday prebieha.
Hoci skoré vianočné reklamy vedia byť otravné, nie je dôvod čudovať sa marketérom, že s nimi prichádzajú v predstihu. Vianočné obdobie je pre väčšinu obchodníkov najúspešnejším obdobím roka. A povedzme si úprimne, keby skoré vianočné reklamy nefungovali a vianočný tovar sa reálne nepredával už aj v októbri, obchody by s tým tak skoro neprišli. Nie je preto na mieste sťažovať sa na obchodníkov, ktorí len uspokojujú dopyt vychádzajúc pritom z predchádzajúcich skúseností a správania spotrebiteľov.
Informačný servis