BRATISLAVA 9. novembra (WEBNOVINY) – Necelá polovica občanov EÚ (43 %) a viac ako tretina občanov Slovenska (39 %) kontroluje pôvod tovaru a služieb a táto skutočnosť ich ovplyvňuje pri kúpe. Najčastejšie má krajina pôvodu vplyv na Slovákov pri kúpe potravín (39 %), textilu (35 %) a elektronických zariadení (33 %). Naopak, iba pätinu (19 %) Európanov a štvrtinu (26 %) Slovákov síce zaujíma pôvod tovaru, no pri kúpe ich to neovplyvňuje. Viac ako tretina Slovákov (35 %) pôvod tovarov nekontroluje. Vyplýva to z výsledkov prieskumu Eurobarometra o medzinárodnom obchode. Dve tretiny európskych občanov a až 71 % občanov SR si myslí, že medzinárodný obchod je pre EÚ prínosom.
Takmer 40 % spotrebiteľov Únie je ochotných zaplatiť viac za výrobky, ktoré boli vyrobené v rámci sociálnych alebo environmentálnych štandardov alebo ich výroba podporila rozvojové krajiny. Viac ako tretina (36 %) Slovákov je ochotná siahnuť hlbšie do vrecka, ak nakúpi tovary alebo služby od firiem, ktoré berú ohľad na životné prostredie (EÚ 42 %). Slováci sú pripravení zaplatiť viac aj za výrobky, ktoré pochádzajú z ich vlastnej krajiny (SK 36 %, EÚ 35 %). Vyššie ceny je ochotná akceptovať štvrtina (26 %) Slovákov aj od firiem, ktoré rešpektujú pracovné právo a uplatňujú vysoké sociálne štandardy (EÚ 37 %).
Medzi najväčšie výhody medzinárodného obchodu zaraďujú občania EÚ širšiu ponuku produktov (EÚ 49 %, SK 43 %) a lacnejšie výrobky (EÚ 47 %, 39 %). Výhodou medzinárodného obchodu je podľa Slovákov aj to, že obchod s krajinami mimo Únie môže vytvoriť pracovné miesta (26 %, EÚ 20 %). Medzi nevýhody medzinárodného obchodu zaradili Slováci najmä vyššie ceny (38 %, EÚ 32 %), vyššiu nezamestnanosť (36 %, EÚ 30 %) a nižšiu kvalitu výrobkov (35 %, EÚ 30 %).
Až 71 % občanov Únie a 72 % občanov Slovenska očakáva, že rozvíjajúce sa ekonomiky ako Čína, Brazília a India budú v budúcnosti zohrávať výraznejšiu úlohu v medzinárodnom obchode. Prioritou novej európskej obchodnej politiky by mala byť podľa spotrebiteľov EÚ (61 %) ako aj občanov Slovenska (72 %) tvorba nových pracovných miest. Medzi ďalšie priority zaradili Slováci širšiu ponuku výrobkov a služieb za najnižšie ceny (47 %, EÚ 39 %), rovnaké pravidlá obchodu na celom svete (41 % , EÚ 38 %), podporu európskych spoločností a podnikov (SK aj EÚ 32 %), zabezpečenie environmentálnych štandardov (15 %, EÚ 30 %) a pomoc rozvojovým krajinám (16 %, EÚ 28 %).
Prieskum Eurobarometra sa uskutočnil v podobe rozhovorov s 26 635 občanmi EÚ v 27 štátoch EÚ od 26. augusta do 16. septembra 2010, na Slovensku bolo oslovených 1 016 respondentov v období od 28. augusta do 12. septembra 2010.