SPP uskutočnil emisné testy a testovacie jazdy nákladných ťahačov na LNG. Zrealizované testovacie jazdy ukázali podľa manažéra projektu fuelCNG Petra Mozoláka ekonomickú výhodnosť použitia skvapalneného zemného plynu v nákladnej doprave.
Slovenský plynárenský priemysel (SPP) a spoločnosti Danube LNG, Iveco a Scania v rámci projektu fueLCNG uskutočnili emisné testy a testovacie jazdy nákladných ťahačov s pohonom na skvapalnený zemný plyn (LNG) v reálnych zákazníckych podmienkach. „Výsledky ukazujú veľmi dlhé dojazdy na jedno natankovanie, nízke náklady na kilometer, komfort z tichšej jazdy a nízku emisnú záťaž pre prírodu. Dopravcovia hodnotia LNG ako cestu k splneniu sprísňujúcich sa emisných požiadaviek v EU a ako dobrú alternatívu k tradičným dieselovým pohonom,“ informoval hovorca SPP Ondrej Šebesta.
Ekonomická výhodnosť
Zrealizované testovacie jazdy ukázali podľa manažéra projektu fuelCNG Petra Mozoláka ekonomickú výhodnosť použitia skvapalneného zemného plynu v nákladnej doprave. „Palivové náklady na 100 kilometrov jazdy ťahača na LNG prejdených s priemernou záťažou 25,73 ton pri cene 0,89 eur za jeden kilogram LNG paliva boli 21,54 eur. V porovnaní s ekvivalentným naftovým ťahačom ide o úsporu finančných nákladov o vyše 22,“ povedal Mozolák.
Pri testovacích jazdách spoločnosti okrem finančnej nákladovosti zisťovali aj dojazdy ťahačov. „Ťahač SCANIA LNG 410 K mal nádrž s objemom 290 kilogramov skvapalneného plynu a s priemernou hmotnosťou súpravy 27,32 ton bola jeho priemerná spotreba 23,46 kg/100 km a jeho priemerný dojazd bol 1200 kilometrov. Ťahač IVECO AS440S46T/P LNG s nádržou s objemom 390 kilogramov LNG mal s priemernou hmotnosťou jazdnej súpravy 24,14 ton priemernú spotrebu paliva 24,93 kg/100 km a priemerný dojazd 1564 kilometrov. LNG ťahač tak svojim dojazdom dokáže konkurovať v dojazde naftovému ťahaču,“ dodal Mozolák.
VIDEO: Testovacie jazdy a emisné testy LNG ťahačov na Slovensku.
https://youtu.be/GfzVnLXjDA8
Čistejšie ovzdušie
Testy emisií boli vykonané 30. novembra 2018 na Žilinskej univerzite. „V týchto testoch bol pri statickej skúške porovnaný LNG ťahač IVECO AS440S46T/P LNG s dieselovým ťahačom IVECO rovnakej emisnej kategórie Euro 6. Výsledky ukázali, že LNG znižuje ekologickú záťaž nákladnej dopravy na životné prostredie, nakoľko oxidy dusíka neboli vôbec prítomné vo výfukových plynoch LNG ťahača,“ povedal Róbert Kadnár, konateľ DanubeLNG.
„Teší ma, že SCANIA sa mohla podieľať na realizácii testovacích jázd ťahačov s pohonom LNG na Slovensku. Verím, že naši zákazníci ocenia dostupnosť tejto technológie v portfóliu SCANIE prihliadajúc na stále viac sa sprísňujúce kritériá EÚ z pohľadu ochrany životného prostredia,“ povedal Marcel Minarič zo spoločnosti SCANIA Slovakia.
„Sme radi že značka IVECO môže po svojich viac ako 25 ročných skúsenostiach s vývojom a predajom vozidiel s pohonom na plyn v celej Európe finálne predstaviť svoje produkty aj na slovenskom trhu. Tešíme sa, že sme mohli prispieť k realizácii testovania ťahačov v reálných zákazníckych podmienkach. Ako naznačujú výsledky testovania, ktoré vykonali naši zákazníci na svojich komerčných zákazkach, technológia LNG má pozitívny vplyv na celkové náklady vlastníctva vozidla (TCO) u našich zákazníkov,“ povedal Miroslav Hnat zo spoločnosti Iveco Slovakia.
Nové plynové čerpačky
Projekt fueLCNG získal podporu Európskej únie z Nástroja na prepájanie Európy. „Rozšírenie využívania zemného plynu v doprave je cestou na dosiahnutie plnenia cieľov Európskej únie v oblasti klimatických zmien a zmiernenia ich dôsledkov. CNG a LNG predstavujú ekologickú alternatívu k tradičným motorovým palivám,“ uviedol generálny riaditeľ SPP Štefan Šabík. Cieľom projektu fueLCNG je priniesť verejnosti novú a modernú infraštruktúru štrnástich čerpacích staníc CNG a troch čerpacích staníc LNG na hlavných koridoroch na Slovensku.