Ministerstvo hospodárstva SR pripravilo osemnásť opatrení, ktoré by mali podporiť slovenský trh s elektromobilmi. Stratégia elektromobility v Slovenskej republike a jej vplyv na národné hospodárstvo je v súčasnosti v pripominekovom konaní.
Štát sa snaží rozhýbať slovenský trh s elektromobilmi. Pomôcť by mu malo osemnásť opatrení, ktoré Ministerstvo hospodárstva SR (MH) navrhlo v Stratégii elektromobility v Slovenskej republike a jej vplyv na národné hospodárstvo. Stratégia sa v súčasnosti nachádza v medzirezortnom pripomienkovom konaní. V budúcom a nasledujúcom roku by mohlo aj vďaka pripraveným opatreniam podľa odhadov ministerstva po slovenských cestách premávať od 600 do 4 tisíc hybridných a elektrických vozidiel. Štátny rozpočet by to tak pri implementácii navrhovaných opatrení ročne stálo od 200 tisíc do 1,5 milióna eur. Podľa konzervatívneho odhadu by mohlo byť v roku 2020 na Slovensku už 10 tisíc plug-in hybridných a elektrických vozidiel. Optimistický scenár hovorí dokonca až o počte 25 tisíc takýchto áut.
Odpustia daň a poplatky
Jedna z najzaujímavejších podpôr pre budúcich majiteľov elektromoiblov by mala byť nepriama podpora vo forme odpustenia poplatkov spojených s prevádzkou elektrického automobilu ako je daň z motorových vozidiel, či registračný poplatok. „Nepriama podpora formou odpustenia niektorých nákladov je najtransparentnejší a zároveň administratívne najmenej náročný spôsob finančného stimulovania rozvoja záujmu o elektrické vozidlá. Podpora je vecne a časovo viazaná na využívanie elektrického vozidla a je tak minimalizované jej zneužitie,“ myslí si rezort hospodárstva. Budúci majitelia elektromobilov by však mali brať na zreteľ, že túto podporu plánuje štát poskytovať len do roku 2020.
Odpisovanie elektromobilov
Nemenej zaujímavým opatrením pre právnické osoby by malo byť zrýchlené odpisovanie elektrických vozidiel a nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá. Právnické osoby vlastniace elektrické vozidlá a nabíjacie stanice by si tak mohli uplatniť zrýchlené odpisy po ich zakúpení. „Cieľom je motivovať súkromný sektor investovať do budovania nabíjacej infraštruktúry a elektrických áut,“ zdôvodnil rezort hospodárstva.
Zelené obstarávanie
Elektromobilitu na Slovensku by malo zvýšiť aj dôsledne uplatňovanie princípov zeleného verejného obstarávania pri nákupe motorových vozidiel, ktoré sú definované v zákone o podpore energeticky a environmentálne úsporných motorových vozidiel. „Aplikovaním zásad zeleného obstarávania verejná správa pôjde verejnosti príkladom nielen využívaním obstaraných elektrických automobilov, ale aj celkovým prístupom k obstarávaniu rešpektujúc hospodárnosť a ekologickosť obstarávaných produktov,“ dodáva ministerstvo hospodárstva.
Výstavba elektrostaníc
Zabudnúť by sa nemalo ani na výstavbu dostatočnej siete nabíjacích staníc. V tejto oblasti pripravil rezort hospodárstva viacero opatrení. Zjednodušiť by sa mal administratívny proces pri výstavbe nabíjacej infraštruktúry. Cieľom je, aby pre proces umiestnenia nabíjacieho stojana postačovala projektová dokumentácia elektroinštalácie a revízna správa. „V súčasnosti je výstavba nabíjacích staníc podmienená neprimerane náročným povoľovacím procesom,“ upozorňuje ministerstvo, ktoré chce zaviesť legislatívu, ktorá by ukladal povinnosť budovať nabíjaciu infraštruktúru pri výstavbe nových parkovacích miest.
Vouchre pre samosprávy
Ministerstvo chce finančne prispieť samosprávam na budovanie verejne dostupnej nabíjacej infraštruktúry, a to takzvanými vouchermi. Tento voucher by získal nový majiteľ elektromobilu, ktorý by sa ho rozhodol odovzdať samospráve podľa vlastného výberu. Pridelením voucheru tak získa dotknutá samospráva dotáciu na výstavbu nabíjacej infraštruktúry. „Cieľom je budovať nabíjaciu infraštruktúru v miestach jej dopytu. Majiteľ elektromobilu rozhoduje o približnej lokalizácii verejne dostupnej nabíjacej stanice,“ uviedlo ministerstvo.
Výhody pre majiteľov
Majitelia elektromobilov by sa po reálnom zavedením navrhovaných opatrení dostali ľahšie do centier miest, a ľahšie by našli parkovacie miesto. Ministerstvo hospodárstva totiž navrhuje zaviesť legislatívu, aby samosprávy na svojom území mohli vyhlasovať nízko emisné zóny. Do týchto zón by sa tak dostali len majitelia automobilov, ktoré vypúšťajú len minimum emisií. Vyhradiť by sa mali pre majiteľov elektromobilov parkovacie miesta, a to nielen v mieste bydliska, ale aj v užších centrách miest. „Kúpou elektrického vozidla majiteľ automaticky získava možnosť vyhradenia jedného parkovacieho miesta v bezprostrednej blízkosti svojho bydliska alebo miesta, kde sa zvyčajne zdržiava na celú dobu vlastníctva elektromobilu. Zvýhodniť parkovanie a vjazd do užších centier miest a peších zón pre elektrické vozidlá má synergický efekt na niekoľkých úrovniach. Pešie zóny, ktoré sú najčastejšie situované v historických centrách miest, sú všeobecne vnímané ako zóny pokoja a oddychu, preto má zníženie hluku a emisnej úrovne najvyššiu prioritu pravé tu,“ uvádza rezort hospodárstva.
Podpora vedy a výskumu
Zvýšiť elektromobilitu na Slovensku by mala aj podpora vedy, výskumu, vývoja a inovácií. „Elektromobilita môže pri správnom smerovaní podporných politík výrazne napomôcť inováciám v priemysle, doprave, energetike a vo všeobecnosti v službách,“ konštatoval rezort hospodárstva. Veda a výskum v oblasti elektromobility by mali byť financované najmä prostredníctvom eurofondov.
Dôležitá elektromobilita
Podľa ministerstva hospodárstva je podpora rozvoja elektromobility na Slovensku veľmi dôležitá. Elektromobilita je totiž okrem automobilového priemyslu mimoriadne dôležitá aj pre ďalšie stránky národného hospodárstva. „Odber elektrickej energie pre nabíjanie elektrických vozidiel bude v prevažnej miere smerovaný do hodín mimo špičky odberovej krivky, čo prinesie efektívnejšie využívanie elektroenergetických zdrojov, prenosovej a distribučnej sústavy. Elektromobilita môže z dlhodobého hľadiska pozitívne ovplyvniť vyššie využívanie alternatívnych palív v doprave, čím prispeje k zníženiu závislosti Slovenska od dovozu motorových palív,“ uzavrelo ministerstvo hospodárstva.