Malo by to platiť pre nebytové budovy s viac ako desiatimi parkovacími miestami.
Nové a významne obnovované existujúce nebytové budovy s viac ako desiatimi parkovacími miestami budú musieť mať v rámci podpory elektromobility najmenej jednu nabíjaciu stanicu elektrických vozidiel. Zároveň by mali byť vybavené infraštruktúrou vedenia, najmä rozvodmi pre elektrické káble aspoň na jednom z piatich miest na parkovanie pre neskoršiu inštaláciu nabíjacích staníc pre elektromobily. Vyplýva to z návrhu novely zákona o energetickej hospodárnosti budov, ktorý pripravilo Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) a v utorok schválila vláda.
Infraštruktúru pre zriadenie nabíjacej stanice v budúcnosti budú musieť mať aj nové a významne obnovované bytové domy s parkoviskom pre viac než desať áut. Každá nebytová budova s vyše dvadsiatimi parkovacími miestami bude musieť mať minimálne jednu nabíjačku elektrických automobilov od 1. januára 2025. Novela prevezme smernicu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) z 30. mája 2018, ktorou sa menia smernice o energetickej hospodárnosti budov a o energetickej efektívnosti. Spresňuje tiež definíciu technického systému budovy a zavádza novú definíciu systému automatizácie a riadenia budovy. Zmeny by po schválení v parlamente mali nadobudnúť účinnosť 10. marca 2020.
„Cieľom právnej úpravy je podporiť energetickú hospodárnosť budov a nákladovo efektívnu obnovu súčasného fondu budov vzhľadom na dlhodobý cieľ v oblasti dekarbonizácie (zníženie emisií skleníkových plynov) a zavádzanie inteligentných technických systémov budov, ako aj automatizácie a riadenia budov,“ informoval rezort dopravy a výstavby. „Taktiež podporiť elektromobilitu zavedením požiadavky inštalácie nabíjacích staníc a infraštruktúry vedenia s cieľom umožniť neskoršiu inštaláciu nabíjacích staníc pri výstavbe nových budov alebo obnove existujúcich budov,“ uviedlo ministerstvo.
Požiadavky na nové a významne obnovované nebytové budovy sa podľa novely nebudú vzťahovať na budovy, pri ktorých žiadosť o stavebné povolenie alebo o povolenie zmeny stavby bude podaná do 10. marca 2021. Nebude sa to týkať ani tých významne obnovovaných budov, ak náklady na nabíjacie stanice a infraštruktúru vedenia presiahnu 7 percent celkových nákladov na významnú obnovu budovy.
Ministerstvo dopravy a výstavby predpokladá náklady zhruba 4-tisíc eur na inštaláciu jednej nabíjacej stanice s výkonom od 3,5 do 22 kilowattov. „Inštalácia nabíjacej stanice s vyšším výkonom a časom nabíjania kratším ako jedna hodina sa v budovách nepredpokladá. Elektromobil je možné pripojiť aj na bežnú zásuvku, 230 V alebo 400 V, prostredníctvom špecifického adaptéra, ktorý je dodávaný spolu s vozidlom, čo by sa mohlo tiež považovať za splnenie povinnosti súvisiacej a elektromobilitou v budovách,“ priblížil rezort dopravy. Náklady spojené s prípravou infraštruktúry vedenia pre neskoršiu inštaláciu nabíjacej stanice sú podľa ministerstva zanedbateľné oproti nákladom na výstavbu novej budovy či na významnú obnovu existujúcej budovy.