Spoločnosť LeasePlan analyzovala, koľko v priemere vyjde mesačne vlastníctvo a prevádzka automobilov s benzínovým, naftovým a elektrickým pohonom v 21 krajinách Európy. Kým tradičné pohony vychádzajú na Slovensku relatívne lacno, s elektromobilmi to až tak pozitívne nevyzerá.
Aké sú náklady na vlastníctvo a prevádzku elektromobilu v porovnaní s automobilmi s dieselovým či benzínovým pohonom? Načrtnúť odpoveď na túto otázku sa pokúsila spoločnosť LeasePlan, ktorá porovnala náklady na vlastníctvo a prevádzku týchto typov automobilov v 21 krajinách Európy. Výsledky za Slovensko zrejme nepotešia priaznivcov nových technológií, zároveň ukazujú niektoré zaujímavé zistenia v ostatných krajinách.
Spoločnosť LeasePlan v prieskume zohľadnila kôš modelov malých a stredných automobilov s rôznymi pohonmi, ktoré porovnávala vo všetkých krajinách zaradených do prieskumu. Do celkového indexu nákladov na automobily okrem obstarávacej ceny zaraďovala taktiež dane a povinné poplatky, náklady na pohonné látky, poistenie, opravy a údržbu a úroky. Priemerné náklady na vlastníctvo automobilu bez ohľadu na typ pohonu dosiahli podľa analýzy v Európe 616 eur mesačne. Z tohto pohľadu Slovensko predstavuje čistý priemer s nákladmi na úrovni 618 eur. Najvyššie náklady spoločnosť vyrátala v Taliansku 761 eur, naopak najnižšie v Poľsku 448 eur.
Druhí najdrahší
Výraznú zmenu v postavení Slovenska však uvidíme pri porovnaní nákladov na vlastníctvo a prevádzku vozidiel na benzín či naftu a elektromobilov. Kým pri spaľovacích motoroch sú náklady na Slovensku jedny z najnižších, pri elektromotoroch naopak jedny z najvyšších. Náklady na vlastníctvo a prevádzku benzínového automobilu na Slovensku LeasePlan vyrátal na 442 eur mesačne, pri diesloch na 416 eur mesačne. V oboch prípadoch ide o štvrtú najnižšiu hodnotu spomedzi 21 porovnávaných krajín. Náklady na vlastníctvo a prevádzku elektromobilu však na Slovensku predstavujú až 955 eur mesačne, čo je druhá najvyššia suma po Taliansku s nákladmi 986 eur.
Slovensko je tak v nákladoch na využívanie elektromobilu ďaleko aj za svojimi susedmi. Zvlášť to platí v prípade Maďarska, ktoré je podľa prieskumu vôbec najlacnejšou krajinou na prevádzku elektromobilu s mesačnými nákladmi 597 eur. V Poľsku je to 634 eur, v Rakúsku 788 eur a v Českej republike 800 eur.
Osamotení Nóri
Z ďalších výsledkov analýzy sa dá vyčítať aj to, že jedinou krajinou, kde sú náklady na vlastníctvo a prevádzku elektromobilu nižšie ako v prípade naftových či benzínových vozidiel, je Nórsko. Mesačné náklady na elektromobil tu vychádzajú na 670 eur, kým na benzínové 731 eur a na naftový pohon 722 eur. Nórsko je tak zároveň najnákladnejšou krajinou pre automobily s tradičným pohonom, za čo môžu aj vyššie cestné dane či vyššie daňové zaťaženie nafty a benzínu.
Prieskum spoločnosti LeasePlan taktiež ukazuje, že hoci sa vo viacerých krajinách deklaruje podpora elektromobility, vlastníci týchto automobilov v konečnom dôsledku platia vyššie dane. Môže za to predovšetkým vyššia obstarávacia cena elektromobilov, ktorá má vplyv na cestné dane, ako aj na daň z pridanej hodnoty pri ich obstarávaní. Vlastníci elektromobilov tak na daniach zaplatia v priemere 131 eur, kým pri naftových motoroch je to 108 eur a benzínových 104 eur.
Pri elektromobiloch tieto zvýšené náklady však výrazne kompenzujú nižšie náklady na samotný pohon. Kým náklady na elektrinu pre elektromobily mesačne dosahujú v priemere 39 eur, pri benzíne je to 110 eur a pri nafte 78 eur.
Celkové mesačné náklady na vlastníctvo a prevádzku vozidla podľa krajiny a typu pohonu:
Krajina | Benzín | Diesel | Elektromobil |
Rakúsko | €538 | €497 | €788 |
Belgicko | €590 | €561 | €898 |
Česká republika | €416 | €425 | €800 |
Dánsko | €642 | €607 | €914 |
Fínsko | €630 | €637 | €955 |
Francúzsko | €472 | €475 | €836 |
Nemecko | €515 | €489 | €788 |
Grécko | €468 | €427 | €953 |
Maďarsko | €393 | €405 | €597 |
Írsko | €506 | €474 | €852 |
Taliansko | €667 | €628 | €986 |
Holandsko | €604 | €686 | €705 |
Nórsko | €731 | €722 | €670 |
Poľsko | €445 | €359 | €634 |
Rumunsko | €353 | €363 | €890 |
Slovensko | €442 | €416 | €955 |
Španielsko | €477 | €476 | €952 |
Švédsko | €631 | €568 | €770 |
Švajčiarsko | €557 | €516 | €800 |
Turecko | €492 | €519 | – |
Veľká Británia | €538 | €535 | €719 |
Priemer | €536 | €523 | €819 |
Zdroj: LeasePlan
Spoločnosť LeasePlan je jedným z najväčších svetových poskytovateľov služieb v oblasti správy a manažovania vozidlových parkov pre spoločnosti a privátnych zákazníkov. V súčasnosti spravuje 1,8 mil. automobilov vo viac ako 30 krajinách. Zabezpečuje pritom ich celkový cyklus od nákupu, poistenia, údržby až po následný odpredaj.
Car Cost Index
Do svojho Car Cost Indexu spoločnosť LeasePlan zaradila automobily BMW i3, Ford Focus/Focus Electric, Hyundai Ioniq, Nissan Leaf, Opel/Vauxhall Corsa, Renault Clio, Renault Zoe, Smart Fortwo, VW Golf/e-Golf and VW Polo. Náklady na pohonné látky boli vypočítané podľa spotreby udávanej výrobcom. Náklady na kúpu a prevádzku týchto automobilov potom porovnávala v Rakúsku, Belgicku, Českej republike, Dánsku, Fínsku, Francúzsku, Nemecku, Grécku, Maďarsku, Írsku, Taliansku, Holandsku, Nórsku, Poľsku, Rumunsku, Slovensku, Španielsku, Švédsku, Švajčiarsku, Turecku a vo Veľkej Británii.