Slovenskí spotrebitelia sa stále nerozhodli pre elektromobily, ktoré sú naďalej vnímané ako ekonomicky nevýhodná voľba. Analytik z INESS Radovan Ďurana tvrdí, že priemerný Slovák jazdí buď na aute kúpenom z druhej ruky, alebo na vlastnom, ale starom aute.
Priemerný vek vozidiel na Slovensku je skoro 15 rokov, čo naznačuje, že kúpna sila obyvateľov krajiny je obmedzená. Kým nové auto za 15 000 eur vyžaduje od Slováka 13 čistých priemerných miezd, v Rakúsku je to len päť. „Stredná a východná Európa je tak prirodzeným cieľom ‚druhého‘ života áut zo západnej Európy,“ uvádza Ďurana.
Cena elektriny za posledné roky vzrástla, zatiaľ čo ropa stojí rovnako ako pred 18 rokmi, čo znižuje prevádzkové náklady spaľovacích áut v porovnaní s elektromobilmi. „Slovák si z čistej mzdy môže kúpiť dvakrát viac benzínu aj nafty ako v roku 2012,“ uvádza Ďurana a dodáva, že prevádzka spaľovacích áut tak z pohľadu príjmov výrazne zlacnela.
Kým cena elektromobilov stále zostáva vysoká, aj nový model z trnavskej fabriky svojou cenou 23 500 eur sklamal podľa Ďuranu mnohých. Ani očakávaná úspora na pohonných látkach nedokáže rýchlo pokryť vyššiu cenu, keďže príplatok za auto sa vráti až za 7 až 11 rokov, v závislosti od miesta nabíjania. „Priemerný slovenský vodič sa vzhľadom na svoju kúpyschopnosť správa ekonomicky racionálne,“ konštatuje Ďurana.
Kým nebude v Nemecku široký trh elektromobilov z druhej ruky a na Slovensku dostatočná sieť kvalifikovaných a dostupných servisov, počet elektromobilov bude podľa analytika rásť pomaly. Všetky tieto faktory plus relatívne nízka cena benzínu a nafty umožňuje vodičom zotrvávať pri starej, osvedčenej voľbe.