Podľa občianskeho združenia Nie ropovodu sľubujú kompetentní zverejnenie konečnej trasy ropovodu do rakúskeho Schwechatu už štyri roky.
Aktivisti z občianskeho združenia Nie ropovodu vyzývajú kompetentných, aby zverejnili konečnú trasu plánovaného projektu ropovodu z Bratislavy do rakúskeho Schwechatu. Ako dnes informovali na tlačovej konferencii, organizátori projektu, konkrétne konzorcium Bratislava-Schwechat Pipeline, spoločnosť Transpetrol a ministerstvo hospodárstva sľubujú zverejnenie trasy ropovodu už štyri roky. Koncom marca pritom podľa aktivistov uplynula ďalšia lehota, do ktorej sa zaviazali tak urobiť.
Konečná trasa neznáma
„V apríli 2011 som sa zúčastnila na prvej tlačovej konferencii k problematike trasy plánovaného ropovodu. O štyri roky sa tu stretávame znovu,“ povedala podpredsedníčka občianskeho združenia Liliana Rástocká. „Vyzývame preto spoločnosť Bratislava-Schwechat Pipeline a ministerstvo hospodárstva, aby zverejnili konečnú trasu ropovodu, náklady na jeho výstavbu, návratnosť celého projektu a finančné prostriedky, ktoré už na projekt boli vynaložené od jeho vzniku.“ Podľa Rástockej je neprípustné, aby sa peniaze daňových poplatníkov vynakladali na projekt, ktorý sa nikam nehýbe.
Mali už minúť milióny
Podľa predsedu občianskeho združenia Miroslava Draguna pripomína projekt ropovodu manželku seriálového inšpektora Colomba. „“Každý o ňom už počul, ale nikto nikdy finálnu trasu nevidel,“ povedal. Aktivisti sa podľa neho od kompetentných domáhajú zverejnenia trasy už od roku 2010, ale neúspešne. Na štúdie spojené s projektom sa pritom podľa Draguna vynaložilo už viac ako tri milióny eur. „Viete si predstaviť, že niekto v súkromnej sfére by minul takú sumu peňazí bez toho, aby sa niečo reálne urobilo,“ pýta sa Dragun. Projekt má podľa neho v prvom rade zabezpečiť diverzifikáciu zdrojov pre rafinériu OMV. „Až potom môžeme hovoriť o Slovensku,“ povedal Dragun a zároveň vyzval vládu Roberta Fica, aby sa správala chlapsky a zverejnila svoje zámery. „Buď verejne vyhlásim, že ropovod nie je priorita a odkladá sa na päť alebo desať rokov, alebo naopak, je to priorita a o dva alebo tri mesiace predstavím konečnú trasu projektu,“ dodal Dragun.
Karpaty verzus mesto
Projekt ropovod BSP je spoločným projektom Transpetrolu a rakúskej OMV. Za účelom tohto projektu spoločnosti zriadili konzorcium Bratislava – Schwechat Pipeline, ktoré má na starosti prípravu projektu. V pôvodnej verzii z roku 2008 mal ropovod smerovať cez územie Žitného ostrova. Neskôr BSP vypracovalo návrh 10 trás v takzvanom karpatskom alebo mestskom koridore. Mestský koridor má viesť cez Bratislavu, karpatský má smerovať cez Karpaty do rakúskej obce Marchegg. Modely vedené cez Karpaty, ktoré sú pre aktivistov prijateľnejšie, sú však podľa Transpetrolu finančne nákladnejšie. Ministerstvo hospodárstva argumentuje v prípade výstavby ropovodu príjmami z tranzitu ruskej ropy do Rakúska a tiež možnosťou reverzného toku v prípade, že Rusko obmedzí alebo zastaví dodávky ropy na Slovensko.
Nesúhlasia s aktivistami
Spoločnosti Transpetrol a.s, a BSP GmbH nesúhlasia so slovami predsedu občianskeho združenia Nie ropovodu Miroslava Draguna, ktoré zazneli na dnešnej tlačovej konferencii. Podľa týchto spoločností, je Dragun osoba, ,,s ktorou zástupcovia oboch spoločností prerokovávali problematiku a stav projektu ropovodu BSP v uplynulých rokoch na osobných stretnutiach v cyklických intervaloch päťkrát…“ Naposledy vo februári tohto roka. Dragun by podľa týchto informácii vedel o aktuálnom stave prác na projekte, ale aj o problémoch, ktoré sú s postupom prác spojené. ,,Zmena v trasovaní ropovodu spôsobila nielen značný časový posun v realizácii projektu, ale vyžiadala si aj ďalšie investície, ktoré s takýmito činnosťami bezprostredne súvisia,“ píše sa v spoločnom stanovisku oboch spoločností. Zo stanoviska ďalej vyplýva, že ak by projekt ropovodu ešte nikto nikdy nevidel, nemohol by byť opakovane predmetom rokovaní vlády SR a nebol by zaradený medzi strategické projekty EÚ v oblasti energetiky. ,,V prípade informácií, ktoré prezentovali dnes zástupcovia OZ Nie ropovodu však ide skôr o úplne niečo iné, ako hľadanie kompromisu na úrovni odbornej diskusie pri kreovaní tej najlepšej alternatívy spomedzi možných trás s vedomím, že ropovod BSP je významným krokom k zvýšeniu ekologickej bezpečnosti CHKO Žitný ostrov,“ uviedli Transpetrol a.s. a BSP GmbH.