BRATISLAVA 18. marca (WEBNOVINY) – Program revitalizácie železničných spoločností, ktorý vláda schválila 16. marca, označil poslanec parlamentu a bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) za program likvidácie. „Ide len cestou opatrení na znižovanie nákladov, likvidácie vybudovaného systému a nezaoberá sa, ako predsedníčka vlády deklarovala, ďalším vývojom a najmä funkčnosťou sektora,“ uviedol v piatok Vážny v stanovisku zaslanom agentúre SITA. Revitalizačný program železníc počíta s uvoľnením okolo 5 tis. pracovníkov v troch železničných spoločnostiach počas troch rokov a úhradou záväzkov štátu z minulých rokov za prevádzku železničnej infraštruktúry a osobnej železničnej dopravy.
Exminister dopravy v programe revitalizácie kritizuje, že vôbec nerieši budúce fungovanie a konkurencieschopnosť železničného sektora ani konkrétne opatrenia na umiestňovanie uvoľňovaných železničiarov. „Všetky tri firmy deklarujú pokles zamestnancov a zrušenie objednávaných služieb, ale ani jedna z nich nepočíta, že keď si to nebude objednávať, bude to robiť sama a bude na to potrebovať techniku,“ upozorňuje Vážny. Podľa neho nemožno automaticky očakávať, že nový investor zabezpečí v Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. tovarové toky a potrebné investície a že ziskom z predaja Carga bude možné sanovať jeho dlh.
Program pre ozdravenie zadlžených železníc počíta s redukciou 314 vlakových spojov, z toho 237 bude zrušených a 77 obmedzených, a zastavením osobnej prepravy na piatich tratiach. „Avšak nerieši minimálnu dopravnú obslužnosť a dostupnosť územia podľa Ústavy SR. V praxi sa môže stať, že v území odmietne výkony uskutočňovať aj autobusový dopravca z dôvodu nízkeho dopytu po preprave,“ uviedol ďalej Vážny.
Nepovažuje pritom za ušľachtilý cieľ prepustiť okolo 4 tis. zamestnancov už v tomto roku, ako prezentoval minister dopravy Ján Figeľ (KDH). „Dovolím si tvrdiť, že veľká väčšina zamestnancov bude problémom sociálnej siete hneď alebo po absolvovaní rekvalifikačného kurzu,“ predpokladá exminister dopravy. Pripomenul, že základnou myšlienkou malo byť oddlženie železníc, ktoré sa z pôvodného zámeru presúva z marca tohto roka na december 2013. „Čo bude naďalej spôsobovať stav neistoty v železničných spoločnostiach voči bankovému sektoru,“ predpokladá ex minister dopravy.
Pri úsporných opatreniach v Cargu je podľa neho zjavný nesúlad medzi úspornými čiastkami a predpokladom zvýšenia tržieb zvýšením výkonov. „Stav technických prostriedkov by mal ísť dole o 15 %, stav zamestnancov by sa mal do konca roku 2011 znížiť o 18 % a následne by mal rásť objem prepravy o 14 %. V roku 2014 nebude mať Cargo pri tomto postupe dostatok techniky ani ľudí pre realizáciu plánovaných prepráv 45 mil. ton,“ očakáva Vážny.