BRATISLAVA 24. januára (WEBNOVINY) – Systémovým krokom k ozdraveniu troch zadlžených štátnych železničných spoločností by podľa poslanca a exministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) bolo vytvorenie štátnej holdingovej spoločnosti na ich základe. Tieňový minister dopravy zároveň uviedol, že je naozaj potrebné, aby bola vytvorená osobitná organizácia, ktorá by spravovala nepotrebný majetok železničných podnikov a vykonávala ich vedľajšie činnosti. „Táto organizácia môže pôsobiť na celom trhu, nielen železničnom, a poskytovať služby. Musí ukázať v praxi svoju schopnosť prežiť,“ povedal Vážny pre agentúru SITA. Súčasné vedenie rezortu dopravy by podľa neho spravilo lepšie, keby pokračovalo v tom, čo v prípade vzniku železničného holdingu navrhol. Návrh holdingu podľa Vážneho počítal naďalej s právnym oddelením správcu železničnej infraštruktúry od dopravcov na železnici, ako to požadujú európske pravidlá. Všetky tri železničné spoločnosti by naďalej fungovali samostatne. „Toto by nebol problém,“ dodal.
„Zabezpečenie optimálneho fungovania a konkurencieschopnosti železničných spoločností v podmienkach SR sa predpokladalo prostredníctvom ich inštitucionálneho usporiadania do spoločnosti holdingového typu,“ uviedol pre agentúru SITA generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák.
Aj ako tieňový minister dopravy bude Vážny pokračovať v odbornom oponovaní činnosti vlády alebo rezortu dopravy. Podľa neho má sčasti vybraný okruh odborníkov, s ktorými spolupracuje. Keď to bude rozumné, chcú predkladať aj konštruktívne návrhy týkajúce sa dopravy.
Ministerstvo dopravy pod vedením Vážneho navrhlo vytvorenie štátnej holdingovej spoločnosti Slovenské železnice, a.s. na základe troch štátnych železničných spoločností pri zachovaní ich právnej subjektivity. Bývalá vláda Roberta Fica vlani vo februári schválila legislatívny zámer nového usporiadania železničných spoločností. Vážny mal do konca mája minulého roka predložiť do vlády návrh zákona o založení holdingovej spoločnosti. Tento návrh však vtedajší kabinet už neprerokoval.
Na otázky o možnosti vytvorenia holdingu v rámci pripravovanej revitalizácie železničných spoločností ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja zatiaľ nereagovalo. Podľa doteraz známych informácií však terajšie vedenie rezortu dopravy neplánuje pokračovať v projekte svojich predchodcov.
Vypracovaný legislatívny zámer bol podľa Palčáka prvým krokom nového usporiadania a prepojenia železničných spoločností. V rámci neho mala byť založená spoločnosť Slovenské železnice vo forme kapitálovej obchodnej spoločnosti, a to nepeňažným vkladom akcií Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia do základného imania holdingovej akciovej spoločnosti. Slovenské železnice mali byť zároveň personálne prepojené so správcom infraštruktúry Železnicami Slovenskej republiky.
V Európe existujú v súčasnosti tri základné modely organizácie sektora železničnej dopravy. „Každý z týchto modelov má svoje výhody a nevýhody. V holdingovom usporiadaní je problematické postavenie manažéra infraštruktúry, ktorý by mal pôsobiť nezávisle. O holdingovom modeli uvažuje aj Česká republika, čaká však na vyjadrenie Bruselu,“ pokračoval Palčák. Takzvaný oddelený model podľa neho predstavuje inštitucionálne oddelenie manažéra infraštruktúry a operátorov železničnej dopravy, keď manažér infraštruktúry neposkytuje dopravné služby. Tento systém usporiadania železníc je napríklad vo Veľkej Británii, Portugalsku, Španielsku, Francúzsku, Holandsku, Českej republike i na Slovensku.
Integrovaný model zabezpečuje poskytovanie služieb a činnosti manažéra infraštruktúry a podniku železničnej dopravy v rámci jedného právneho subjektu s oddeleným účtovníctvom a nezávislým riadením oboch obchodných oblastí. Tak to funguje v Belgicku a Luxembursku. „Výhodou integrácie je zníženie transakčných nákladov a koordinované plánovanie. Avšak jeho celková efektívnosť môže byť nižšia, ak takýto model neumožní prístup na trh iným dopravcom,“ dodal Palčák.
Holdingový model sektoru železničnej dopravy podľa neho znamená kombináciu predchádzajúcich dvoch modelov. Manažér infraštruktúry a dopravný podnik sú v tomto prípade samostatnými právnickými osobami, ktoré z hľadiska strategického riadenia podliehajú rozhodnutiam holdingu. Takýto model existuje v Rakúsku, Nemecku a Poľsku.