BRATISLAVA 26. apríla (WEBNOVINY) – Minister dopravy Ľubomír Vážny nevie, či sa do konca apríla stihne finančne uzatvoriť prvý balík projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. Podľa Vážneho totiž ministerstvo ešte čaká v tejto veci na list od Európskej komisie, v ktorom by sa mali uvádzať isté výhrady. „Podľa neoficiálneho znenia listu nebola porušená európska ani slovenská legislatíva. Boli tam však vytknuté niektoré zmierňujúce opatrenia, ktoré mali byť možno vo väčšej miere zadefinované. Ide najmä o prenos financií, ktoré NDS odvádza ministerstvu životného prostredia, mal byť účelovo viazaný naspäť do diaľničnej siete. Či sa to stihne uzatvoriť, ešte teraz neviem povedať,“ povedal po pondelňajšom rokovaní vlády minister Vážny.
Minister odmieta medializované informácie, že prvý balík PPP na výstavbu D1 bude stáť o 500 mil. eur viac, ako keby sa vláda rozhodla postaviť diaľničné úseky klasickým spôsobom za pomoci eurofondov a rozpočtu. „Dôrazne odmietam akékoľvek špekulácie a viem jednoznačne povedať, že tie údaje, ktoré odišli z ministerstva dopravy, a ktoré boli predmetom schváleného uznesenia vlády, sú tie, za ktorými si stojíme. Medzitým sa mohlo udiať všeličo, pracovné materiály mohli byť rôzne. Tých analýz mohlo byť viacero, analýza je však hypotéza,“ povedal Vážny. Podľa vládou schválenej analýzy výstavba piatich úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom pomocou PPP projektu sa predraží o 29 mil. eur.
Ministerstvo dopravy a koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. sa podpisom štvrtého dodatku koncesnej zmluvy dohodli na cene, spôsobe refinancovania a termínoch výstavby úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v rámci prvého balíka PPP projektov v posledný marcový deň tohto roka. Po komerčnom uzavretí sa očakávalo, že finančné uzavretie projektu bude do 30. apríla. Štát by mal podľa analýzy vplyvov projektu na verejné financie vyplatiť koncesionárovi počas 30 rokov trvania koncesie 9,128 mld. eur, doteraz sa predpokladalo, že to bude 7,8 mld. eur.
Tretí dodatok koncesnej zmluvy vláda schválila 3. marca, posúvajúci finančné uzavretie projektu do 30. apríla. Koncesionár totiž v pôvodnom termíne do 15. februára peniaze od bánk nezískal. Dodatok zároveň umožnil rozšírenie pokračujúcich prípravných prác do konca apríla o druhú fázu s nákladmi 23,8 mil. eur vrátane dane z pridanej hodnoty. Objem prípravných prác spolu s ich prvou časťou v hodnote 17,85 mil. eur, začatou vlani v októbri, dosiahne 41,65 mil. eur.
Povolenia na predčasné užívanie pre úseky D1 Dubná Skala – Turany, Turany – Hubová, Hubová – Ivachnová, Jánovce – Jablonov a Fričovce – Svinia by mali byť vydané od októbra 2011 do júla 2013. Ministerstvo dopravy a Slovenské diaľnice uzavreli koncesnú zmluvu 15. apríla 2009, prvý dodatok k zmluve podpísali vlani 20. mája a druhý dodatok 23. septembra. Spoločnosť Slovenské diaľnice založilo medzinárodné konzorcium vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publiscs SA. Členmi konzorcia, ktoré v tendri na získanie 30-ročnej koncesie navrhlo ponuku vo výške 3,3 mld. eur, sú aj firmy Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-SK, a.s. Žilina.
SITA