BRATISLAVA 30. decembra (WEBNOVINY) – Medzi priority ministra dopravy Ľubomíra Vážneho v roku 2010 patrí príprava výstavby diaľnice D4 vzhľadom na neustály rast intenzity dopravy v Bratislave. Diaľnica D4 okolo Bratislavy by sa podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho mohla po projektovej príprave začať stavať najskôr v druhej polovici roka 2013 a dokončená by mala byť v polovici roka 2017. Výstavba D4 by mohla byť urýchlená o rok a pol a možno aj o dva roky, v roku 2015, keby sa tento projekt financoval v rámci verejno-súkromného partnerstva (PPP). Vážny však považuje aj tento termín za krkolomný. Záverečné stanovisko o vplyve stavby na životné prostredie (EIA) by mohlo byť známe v prvej polovici roka 2010. V druhom polroku budúceho roka by sa mal začať tender na vypracovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie, predpokladá Vážny pre agentúru SITA.
„Keby bolo ministerstvo životného prostredia pred dva a pol rokmi pristúpilo na naše viacnásobné požiadavky a definovalo len jeden variant riešenia tejto cesty, mohli sme už zabezpečovať projektovú dokumentáciu. Tú kvôli chýbajúcemu stanovisku EIA stále nemáme,“ vyslovil Vážny nespokojnosť. Vypracovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie, vrátane tendra bude vzhľadom na významnosť stavby trvať asi rok a pol. Potom sa môžu dopracovať projekty na stavebné povolenie, čo minister dopravy odhaduje niekedy na prvý polrok 2013. Až následne sa bude môcť stavať.
Vážneho mrazí pri pomyslení, že D4 bude vzhľadom na intenzitu tranzitnej dopravy hotová až v roku 2017. „Je tu však možné určité skrátenie z hľadiska napätosti termínov. Ak by sme nezabezpečovali majetkovú prípravu s režimom stavebného povolenia, ale s režimom územného povolenia a pripravovali by sme tento projekt na financovanie formou PPP, proces by sa dal skrátiť o rok a pol, možno aj o dva,“ plánuje Vážny. V takom prípade by koncesionár prevzal územné rozhodnutie, vrátane majetkovo-právnej prípravy a doprojektoval by si všetky ďalšie náležitosti, cestu postavil a následne aj prevádzkoval.
S D4 úzko súvisí aj príprava stavby rýchlostnej cesty R7. Jej prvá etapa Bratislava – Rovinka – Šamorín by mala byť postavená asi v roku 2013. Ďalšie petície by však mohli spomaliť výstavbu komunikácie. „Táto cesta však dostane úplne iný význam až vtedy, keď sa zmysluplne napojí na D4. Čo sa týka aktivít obcí v tejto oblasti, nebolo ich málo. Najprv som dostával množstvo žiadostí a petícií, aby sme začali stavať R7, a keď sme ju začali pripravovať, zas sme dostali množstvo sťažností a petícií, aby sme ju nestavali cez kataster obcí, ktoré ma predtým žiadali, aby sme stavali,“ poukázal Vážny na kontrast v stanovisku obcí.
Vážny tvrdí, že vybral ten najefektívnejší a najrýchlejší variant R7 – zelený variant C. Minister odkazuje obciam, nech už zbytočne nevyrábajú petície, jednu za A, druhú za B, tretiu za C, ministerstvo dopravy už rozhodlo. „Ak budú tieto iniciatívy naďalej pokračovať, zbytočne oddialia začiatok, a teda aj ukončenie stavby o dva až tri roky. Len ma to bude vnútorne ťažiť, lebo keď začneme stavať, všetci budú kričať, že prečo sme začali tak neskoro a nikto neuvidí tú pravú príčinu,“ upozornil Vážny.
SITA