BRATISLAVA 10. januára (WEBNOVINY) – Bratislavská Zoologická záhrada (ZOO) ponúka rovnako ako mnohé iné ZOO v zahraničí možnosť sponzorovať zvieratá. Ako pre agentúru SITA uviedla vedúca oddelenia vzdelávania a propagácie ZOO Silvia Pirošková, v súčasnosti prispievajú sponzori na 50 zvierat. Mnohí poznajú sponzorstvo pod pojmom adopcia zvierat, podľa Piroškovej sa však slovu adopcia zvierat zámerne vyhýbajú. Zdôvodnila to tým, že z minulosti majú skúsenosť, že pod pojmom adopcia si mnohí ľudia predstavovali, že si môžu zobrať zvieratko domov. Ako zároveň vysvetlila, sponzorstvo je forma okamžitej pomoci konkrétnemu zvieraťu podľa vlastného výberu. Sponzorované zviera pritom zostáva majetkom ZOO. „Sponzor finančnou čiastkou prispieva na chov vybraného zvieratka. Finančný dar je možné uhradiť v hotovosti, bankovým prevodom, jednorázovo aj na splátky. Sponzormi sa môžu stať jednotlivci, kolektívy, podnikatelia, firmy, školy, jednoducho ktokoľvek s úmyslom pomôcť,“ spresnila Pirošková.
ZOO má pripravený každý rok aktuálny zoznam zvierat na sponzoring. V zozname sú podľa Piroškovej vyčíslené ročné príspevky na chov jednotlivých druhov zvierat a tie sa pohybujú od 33,19 € do 1659,70 € – záleží vždy od veľkosti zvieraťa a od nárokov na chov. „Niekedy menšie zvieratko je tak náročné na pestrú a pomerne nákladnú potravu, že príspevok na jeho chov je vyšší a naopak máme zvieratá väčšie a menej náročné na potravu,“ povedala. V zozname zvierat na sponzoring majú podľa nej prakticky uvedené všetky druhy, ktoré chovajú, takže sponzorovať sa dajú všetky zvieratá. „Niektorí ľudia majú záujem sponzorovať aj „nákladnejšie“ zviera, ale nemajú dostatok financií, preto sa snažíme s každým sponzorom dohodnúť individuálne, nakoľko pre nás je akýkoľvek dar veľká pomoc. Preto vychádzame takýmto záujemcom v ústrety a môžu prispieť na svoje obľúbené zvieratko aj menšou sumou,“ konštatovala Pirošková. V takom prípade vypočítajú alikvotnú časť z celkovej ročnej sumy na sponzoring napríklad na mesiac, na tri mesiace a podobne.
Príspevok môže podľa Piroškovej sponzor určiť nielen na chov vybraného zvieraťa, ale aj na výstavbu a rekonštrukciu chovných zariadení, či na všeobecný rozvoj ZOO. „So sponzormi spisujeme darovaciu zmluvu a každému sponzorovi podľa želania a našich možností vyhotovujeme sponzorskú tabuľku k výbehu sponzorovaného zvieraťa. Na tabuľke môže byť meno, názov firmy, logo, názov školy, slogan, web stránka, fotka,“ konštatovala. Pre firmy je to podľa nej netradičná forma reklamy a pre súkromné osoby netradičný dar pre niekoho blízkeho. Zoznam sponzorov zverejňuje ZOO na svojej web stránke a vo výročných správach a raz ročne pre sponzorov zvierat pripravuje špeciálne podujatie, ktoré je termínovo zosúladené so Svetovým dňom zvierat (4. októbra).
Najdôležitejšou úlohou zoologických záhrad na celom svete je podľa Piroškovej záchrana ohrozených druhov zvierat. „Niektoré z nich vďaka ľudskej rozpínavosti vymizli z prírody a prežívajú už len v zajatí. ZOO Bratislava je domovom pre viac ako 1000 zvierat vo viac ako 170 druhoch a je zapojená do niekoľkých Európskych záchranných chovných programov,“ spresnila. Náklady na zabezpečenie prevádzky ZOO majú podľa nej z roka na rok stúpajúcu tendenciu, čo súvisí so zvyšovaním cien krmiva, liečiv, materiálu a energie. Pirošková dodala, že Zoologické záhrady na Slovensku sú príspevkové organizácie a ani jedna z nich si na seba nezarobí zo vstupného alebo zo služieb návštevníkom.
SITA