Na čo ste pyšný za toto volebné obdobie ako bratislavský župan?
Podarilo sa znížiť zadlženie župy približne o osem 8 miliónov eur. To znamená, že máme župu ďaleko v lepšej kondícii, ako keď sme ju preberali. Tak isto som pyšný na cezhraničné projekty, ktoré sme v rámci Európskej únie urobili. Z nich je vlajkovou loďou cyklomost v Devínskej Novej Vsi. Takisto som pyšný na to, že sa spustila integrovaná doprava v rámci Záhoria a Bratislavy. O úspechu zavedenia svedčí fakt, že 50 tisíc obyvateľov si zakúpilo na BID predplatené karty. Nič nestojí v ceste tomu, aby sme urobili integrovanú dopravu v decembri vo zvyšku kraja. Svojim spôsobom môžme byť pyšní aj na to, že výtlky, ktoré boli po zime, sme v kraji ako tak zaplátali, mestu sme poskytli dotáciu a verím, že to urobia čoskoro po nás. Začali sme opravovať Pezinskú Babu, pribudne n ám stovka nových autobusov v prímestskej doprave a do konca roka spúšťame projekt rodinných pasov.
Niečo Vám nevyšlo?
Nevyšli asi dve také veci, ktoré považujem za kľúčové, o ktorých sa rozprávalo aj v župnej predvolebnej kampani. Aj keď nie sú to veci, ktoré sú čisto vecami župnými. Ale mali sme obrovský záujem, aby sa podarili. Ide o realizáciu D4, teda obchvatu Bratislavy a R7, ktorá sa pre nedostatok peňazí v štátnej kase odďaľuje. Druhý projekt, ktorý si myslím, že je veľká škoda pre Bratislavčanov, že nevyšiel, je projekt bratislavskej filiálky. Žiaľ oddialil sa do ďalšieho programového obdobia. Ak by sme mali jednu centrálnu stanicu veľmi blízko centra mesta, na ktorú budú jazdiť vlaky zo všetkých smerov, to by urobilo Bratislavu ako poriadnu metropolu. Zároveň by to odľahčilo výrazne cesty, na ktorých stoja v kolónach autá smerom do Bratislavy aj z Bratislavy. Filiálka nebude vďaka silnému politickému rozhodnutiu, tejto garnitúry, ktorá vymenila možnosť takejto stanice za nakúp autobusov, električiek a trolejbusov. Potrebujeme síce trolejbusy, či električky, ale myslím si, že takúto stanicu a takýto moderný prístup k doprave v Bratislavskej župe potrebujeme tiež. O čo viac ľudí sa bude prepravovať po koľajniciach o to viac ich bude cestovať denne autami..
Čo môžete a chcete sľúbiť ľuďom v novembrových regionálnych voľbách? Čím ich chcete osloviť?
V prvom rade chceme pokračovať v rozbehnutých projektoch a dokončiť ich a rozbehnúť nové. Zadlženie tej Bratislavskej župy chceme ešte viac znížiť. Chceme pokračovať v cezhraničných projektoch. To znamená v projektoch naviazaných na eurofondy, kde vidíme obrovský potenciál. Sem patrí most do Angernu, ktorý by mal výrazným spôsobom podporiť fungovanie v rámci celej lokality Záhoria. Sem patrí aj náš ambiciózny projekt, v priebehu 12 až 15 rokov kompletne opraviť všetky župné cesty. Chceme sa znova vrátiť k tej myšlienke stanice filiálka, aby sme mali koľajovú dopravu v rámci Bratislavy preferovanú, aby ľudia odišli z individuálnej dopravy. T by sme v budúcnosti chceli dokončiť. Chceme ísť od takýchto veľkých projektov cez projekty v sociálnej oblasti alebo v kultúre a športe. To znamená podporou vlastne mládežníckeho športu a kultúry. V súčasnosti ročne podporíme vyše 100 projektov v spolupráci s mestskými časťami, mestami, obcami, v rámci Bratislavskej župy, alebo so zaujímavými združeniami. Chceme pokračovať aj v takých aktivitách, ktoré sme úplne nanovo vymysleli, ako je župná jeseň. Župná jeseň organizuje cestovný ruch cez víkendy v rámci Bratislavskej župy tak, ako to poznáme z Rakúska.
Čo sa týka dopravy, je jej zmena realizovateľná v horizonte ďalšieho volebného obdobia?
Ja si myslím, že to bude musieť byť horizont toho ďalšieho volebného obdobia napriek tomu, že sa niektoré veci odkladajú kvôli tomu, že štát nemá na to peniaze. Preto som dal na prvé miesto eurofondové projekty a cezhraničnú spoluprácu, lebo to sa musí urobiť v rámci budúceho volebného obdobia. Mmusia sa vtedy skrátka urobiť výrazné kroky. Europrojekty tak ako sú teraz naštartované, tak ako sú teraz čerpané, tak ako sú teraz rozbehnuté, budú aj v ďalšom volebnom období rozvinuté a budú takýmto výrazným spôsobom podporované. V tom železničnom riešení pre Bratislavu budeme presadzovať, aby z európskych zdrojov išlo práve do neho viac peňazí, aby sa podarilo v Bratislave prejsť na koľajovú dopravu. Nemôžeme všetci jazdiť autom, nemôžeme jazdiť s autobusmi, ale budeme musieť prejsť na koľajovú dopravu. Pri tom je úplne kľúčové mať poriadny dopravný uzol, zahustené zastávky, dopravné terminály v okresných mestách. To sú všetko veci, ktoré už za našej éry bežia. Som hrdý, že je pár dní odovzdania dopravného terminálu v Pezinku a v Senci pred pár dňami nový už odovzdali. Tu ľudia môžu prísť autami a prestúpia na vlaky a moderným spôsobom sa pohybujú po Bratislavskej župe. Nestoja v zápchach na cestách, ktoré považujem za kľúčový problém. Nahradzujeme ich modernou železničnou dopravou.
Koľko plánujete minúť na predvolebnú kampaň?
Nerobil som veľký odhad. Už sme veľmi skromným spôsobom začali. Kampaň sme postavili na prejdení každej obce, tak ako sme prechádzali každú jednu obec, každé jedno mesto v predošlej kampani, a následne počas týchto štyroch rokoch. To znamená, že to len zopakujem, pretože nie je obec ani mesto, ktoré by som nenavštívil ako župan, dokonca opakovane. Trúfam si povedať, že polovica obyvateľov kraja, ma videla naživo ako župana. Takže naša kampaň bude chodenie medzi ľuďmi. Chcem chodiť na kus reči, hovoriť o tom, aké sú ich priority, aké sú naše priority, čo chceme dokončiť. To bude ťažiskovým bodom našej kampane. Čiže kampaň nebude nijakým spôsobom bombastická. Kampaň bude založená na kontakte s ľuďmi. Bude založená na tom, že budeme prezentovať výsledky svojej práce. A samozrejme na tom, že budeme prezentovať dôvody, prečo v tej práci pokračovať.
A predsa len, niečo to stáť bude. Čiže zhruba koľko chcete minúť a odkiaľ chcete zobrať peniaze?
Do 100 tisíc eur. Časť bude z SDKÚ-DS, tak ako to bolo minule. Takisto sme otvorili darcovský účet, kde na základe zmluvy, budeme prijímať dary. Zatiaľ tam žiadne veľké položky neočakávame. Kampaň bude naozaj skromná.
Čiže záujemci môžu prispieť na vašu kampaň?
Samozrejme môžu. Máme na webovej stránke zverejnený účet. Je zverejnená aj zmluva, akým spôsobom sa dá k tomu pristúpiť.
Vravíte, že pred štyrmi rokmi ste navštívili každú obec v kampani, cez toto volebné obdobie tiež ste boli v každej obci a meste. Ešte do toho novembra prejdete opakovane všetky obce?
100-percentne áno. Nielenže prejdeme všetky obce, ale sa tam stretávame aj s ľuďmi a zaujímame sa o ich názory. Považujem to za veľmi účinný nástroj kampane a politickej práce. Dáva to obrovskú kompetenciu. Takáto kampaň bude kľúčom a preto nechystáme nič bombastické, nič celebritné, nejaké celebritné gestá a celebritné sľuby. Považujem sa za kandidáta tvrdej práce a tú tvrdú prácu viem robiť, viem ju ponúknuť a na základe nej aj vyhrávať.
Aký dopravný prostriedok bude využívať pri kampani?
Predstavili sme už naše podporné auto, využijem obľúbený bicykel, ale aj peši. Samozrejme aj hromadnou dopravou. Je to totiž veľmi príjemné miesto, kde sa dá s ľuďmi stretávať. Mám obrovský záujem, aby sme v kampani predstavili to, čo tri a pol roka na Bratislavskej župe funguje, to je funkčná stredopravá koalícia. Môžme ju predstaviť tak, že v rámci kampane, v rámci debaty s ľuďmi, v rámci debaty s kandidátom na župana, zoberieme aj poslankyne, poslancov, respektíve kandidátov na poslankyne a poslancov tejto stredopravej koalície v príslušných obvodoch a budeme i spolu s nimi chodievať v centrálnych mestských častiach ako je Staré Mesto, Ružinov, Petržalka, alebo potom aj po tých vidieckych okresoch. Kampaň stmeľuje celý stredopravý tím. Musím povedať, že v Bratislavskej župe funkčná koalícia je. Nepočuť o nejakých sporoch, neboli žiadne rozpady, nikto sa neurazil, nikto nerobil nijaké konflikty. Je to dané aj tým, že sme pred tými štyrmi rokmi postupovali v kampani spoločne. Keď sme neskôr robili výjazdy v rámci župy, tak vždy sme pozývali poslankyne a poslancov všetkých strán. Na tieto výjazdy často chodievali a malo to potom obrovský účinok. Bolo menej politizácie debaty na župe a bolo viac pragmatických riešení na základe kontaktov s ľuďmi. Logicky v tom budeme pokračovať ďalej aj v tejto kampani. Pretože je to len pokračovanie toho, čo tu štyri roky robíme.
Povedali ste, že budete využívať aj bicykel. Máte nejakú predstavu, že prebicyklujete celý kraj, alebo koľko kilometrov najazdíte v kampani na bicykli?
Rátali sme najprv, že najazdíme po kraji okolo dva a pol tisíca kilometrov. Ale po prvých dvoch víkendoch sme zistili, že sme urobili len za tie prvé dva víkendy okolo 600 – 700 kilometrov. Samozrejme len na bicykli sme to ne urobili. Išli sme časť na aute. Nie je úplne mojim cieľom urobiť rekord v cyklomaratóne. Skôr je mojím cieľom, aby som sa spolu s kandidátmi na poslankyne a poslancov, stretol s čo s najväčším počtom ľudí.