Predseda Úradu pre verejné obstarávanie Béla Angyal
BRATISLAVA 22. septembra (WEBNOVINY) – K najčastejším zisteným nedostatkom pri auditoch európskych inštitúcií vo verejnom obstarávaní na Slovensku bola skutočnosť, že koneční prijímatelia v procese obstarávania používali kritérium skúseností v štádiu hodnotenia ponúk. V zákone o verejnom obstarávaní to totiž nebolo výslovne zakázané. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) zároveň navrhuje viaceré opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov. Úrad o tom informuje v analýze zistení z auditov Európskej komisie a Dvora audítorov Európskeho spoločenstva v oblasti verejného obstarávania v prípadoch porušenia európskej legislatívy a dodržania zákona o verejnom obstarávaní. Predseda úradu Béla Angyal predkladá analýzu na najbližšie zasadnutie vlády.
Zistenia z auditov sa v časti stanovenia podmienok účasti vo verejnom obstarávaní najčastejšie dotýkajú neprimeraných požiadaviek na minimálny obrat, skúsenosti uchádzačov alebo záujemcov a požiadaviek na predloženie certifikátov vydaných národnými inštitúciami. Vyžadovanie národných certifikátov bez možnosti predloženia adekvátneho dokladu vydaného v príslušnej krajine je podľa úradu porušením zákona o verejnom obstarávaní, ako aj komunitárneho práva vo verejnom obstarávaní. Audítori opakovane vytýkali skutočnosť, že verejní obstarávatelia neaktualizovali predpokladanú hodnotu zákazky od podania žiadosti o grant riadiacemu orgánu.
„Ďalším pomerne často sa vyskytujúcim zistením vytýkaným audítormi, je použitie postupu rokovacieho konania bez zverejnenia, bez toho, aby boli splnené podmienky na použitie tohto postupu,“ poznamenáva ďalej úrad. Medzi nedostatkami bolo aj neodôvodnené skracovanie lehôt v užšej súťaži, hoci zákonné podmienky pre takéto skrátenia neboli naplnené. Lehota na predloženie žiadostí o účasť v obstarávaní podľa zákona nesmie byť kratšia ako 37 dní odo dňa odoslania oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania pri nadlimitných zákazkách a 22 dní v prípade podlimitných zákaziek. Z auditov vyplýva, že v niektorých preverovaných prípadoch sa vyskytlo navýšenie prác, tovarov a služieb dodatkami bez toho, aby sa použili postupy verejného obstarávania.
Zlepšenie komunikácie a spolupráce riadiacich a kontrolných orgánov so zadávateľmi zákaziek pri prideľovaní nenávratných finančných príspevkov je podľa úradu jednou z podmienok neopakovania zistených nedostatkov pri verejnom obstarávaní. Ďalším nevyhnutným predpokladom na zamedzenie nedostatkov pri obstarávaní je „sprísnenie kontrol vykonávaných kontrolnými orgánmi v procese prideľovania nenávratných finančných prostriedkov Spoločenstva.“ S tým súvisí aj zvýšenie právneho vedomia subjektov zadávajúcich zákazky vo verejnom obstarávaní.
„Na základe vykonanej analýzy úrad dospel k záveru, že zákon o verejnom obstarávaní plne transponuje ustanovenia smerníc Spoločenstva o verejnom obstarávaní,“ tvrdí úrad. Pri verejnom obstarávaní zodpovedá za návrhy zákonov, ktorými sa preberajú európske smernice upravujúce oblasť verejného obstarávania. Kvôli čo najefektívnejšiemu čerpaniu prostriedkov Európskej únie bolo na úrade vo februári minulého roka vytvorené oddelenie kontroly procesu verejného obstarávania pri získavaní nenávratných finančných príspevkov z Európskej únie.
SITA